Wszystko zaczęło się od logo Głoski. Dostałam maila od Mimowy: „My zrobimy logo!” i jakoś tak od słówka do słówka wyszło, że jest taki pomysł na projekt „Ćwiczenia na za…mówienie”. W ramach projektu blogujący logopedzi, pedagodzy i rodzice wysyłają swoje pomysły na pomoce do Mimowy, a portal robi je i udostępnia u siebie za darmo. I wszyscy są zadowoleni. Głoska bierze udział w projekcie jako pierwsza, więc mam nadzieję, że nie będzie to .. falstart i że Wam się spodoba.

Jak wiecie, u mnie ćwiczeń artykulacyjnych nie znajdziecie. Są od tego inne blogi 😛 Dlatego zaczynamy cykl od ćwiczenia na myślenie przyczynowo-skutkowe.

CO JEST POTRZEBNE?

To gra, w której dziecko musi się zmierzyć z przyczyną, środkiem i skutkiem. Po zobaczeniu przyczyny pewnej sytuacji (np. smutnej Mi stojącej samotnie na plaży) musi zdecydować, jaki środek (zwany gadżetem) uszczęśliwi dziewczynkę. Grać można na PRZYNAJMNIEJ cztery sposoby.

Standardowo – pamiętajcie, że z jednej gry można zrobić kilka 😀 Na różne poziomy trudności:)

GRA 1. dla dzieci 4,5 – 9 lat w tym dzieci wielojęzycznych, które potrzebują rozszerzania słownictwa.

Pokazuję obrazek.gloska_mimowa-004
– Popatrz.. co się dzieje na obrazku?
– Mi jest głodna.
– Mi jest głodna. Co potrzeba, żeby była najedzona?

Dziecko wymienia produkty, a ja pokazuję mu takie gadżety. Układając grę starałam się myśleć jak dziecko i zebrać te najbardziej oczywiste rzeczy. Ale logiczne, że mogło się nie udać i maluchowi trzeba będzie podpowiedzieć. Gra wypróbowana na kilku 5latkach, wszystkie dały radę 🙂

gloska_mimowa-005

W nagrodę dziecko dostaje obrazek uśmiechniętej Mi.

gloska_mimowa-006

GRA 2. nieco prostsza dla młodszych dzieci oraz dzieci, które mają problem z grą wyżej (bo jest za trudna z różnych powodów)

Pokazuję obrazek.

gloska_mimowa-001

– Popatrz. To Rysiek. Jest noc i Rysiek boi się spać. Co mu potrzeba? Wybierz.

I pokazuję przykładowe obrazki:

gloska_mimowa-002

Zadaniem dziecka jest wybrać te właściwe.

– Tak, masz rację. Rysiek potrzebuje lampki i miśka.

gloska_mimowa-003

GRA 3. dla maluchów oraz dla tych, u których chcemy wyćwiczyć spostrzegawczość.

Pokazuję dziecku obrazek.

gloska_mimowa-007

i odwracam tyłem. Potem pokazuję drugi:

gloska_mimowa-008

– Co potrzeba było Mi?

Zadaniem dziecka jest wymienić lub dobrać ze stosu rozrzuconych kart potrzebne rzeczy.

gloska_mimowa

gloska_mimowa-009

GRA 4. parami.

Rozkładamy na dywanie/stoliku karty gadżetów obrazkami do dołu. Osobno na stosie układamy karty przyczyn. Dzieci ze stosu kart z przyczyną biorą po jednej karcie, np.

gloska_mimowa-010

Teraz ich zadaniem jest tak szukać gadżetów odpowiednich do sytuacji. Kolejno więc szukają ich w kartach. Jeśli trafią – biorą obrazek i kładą obok swojej przyczyny, jeśli nie – odkładają na miejsce (jak w memory). Po skompletowaniu wszystkich gadżetów do przyczyny, dziecko bierze kolejną kartę przyczyn i szuka kolejnych gadżetów. Wygrywa ten, kto uzbiera więcej gadżetów.

gloska_mimowa-011

Obrazkami można bawić się także „po krakowsku” układając historyjki obrazkowe. Ale tę część chciałabym Wam pokazać w środę, ok? 🙂 Może uda mi się nagrać filmy z dziećmi 🙂

Dobra, ale nie trzymam Was już dłużej 🙂

Możecie pobierać materiały jako zwykłe obrazki (klikacie na zdjęcie prawym przyciskiem myszki, wybieracie „zapisz jako…”, zapisujecie na dysku i jest). Obrazki od jutra dostępne będą także na blogu Mi.

Karty przyczyn:

historyjki_gloska_part1_1 historyjki_gloska_part1_2

Karty gadżetów:

historyjki_gloska_part2_1 historyjki_gloska_part2_2

Karty rezultatów:

historyjki_gloska_part3_2 historyjki_gloska_part3_1

I gratis ode mnie instrukcja obsługi dla rodziców i terapeutów 😉

gloska_mimowa-019

PS. Jeśli dziecko dopasuje inny gadżet do przyczyny, który do niej pasuje! (np. herbatę do głodnej Mi), to uznajemy to za dobre rozwiązanie. Wszak liczy się myślenie, a nie instrukcja 😉

Podoba Wam się??!! Warto było zacząć tę współpracę?!

Komentarze

    1. Rzeczywiście super – pomysł, opracowanie i wykonanie! Agata, Ty też coś przygotowujesz? Bo masz tyle super pomysłów, tylko że nie są gotowe do wydrukowania 😉 Chętnie bym skorzystała 🙂

    2. Cześć, Kasiu!

      Karty są super (plastycznie), pomysł też, ale zaznaczyłabym, że to dla początkujących w języku polskim, bo mój pięciolatek to słownictwo już zna.
      Jakieś inne gry byś miała w zanadrzu, chętnie popatrzę 🙂

  1. super pomysł i wykonanie!
    o takie pomoce najtrudniej jeżeli chodzi o zakup, dlatego ja często pomimo braku umiejętności plastycznych rysuję podobne rzeczy dla moich dzieciaków
    chętnie zamówię taki pakiet:)
    pozdrawiam

    1. Nie trzeba zamawiać 🙂 Wystarczy legalnie pobrać jako obrazek z bloga, lub jutro na blog.mimowa.pl 🙂 wydrukować, zalaminować i jest! 😉

  2. Świetne!!!
    Podoba mi się historyjka z jedzeniem – niezłe ćwiczenie dla dzieciaków wybiórczych pokarmowo. Ciekawa jestem reakcji Franka na taką układankę. Wiele innych też byłoby świetne dla niego.

      1. A gdzież tam 🙁
        Na obrazkach opowiada, że super , że wieje wiatr a ludzie się śmieją, ale gdy pytam czy wobec tego też chce iść na dwór, jest decydowanie 'nie’ 🙁
        Czwarty miesiąc zaczynamy…

    1. W planach mimowa.pl póki co inni blogujący logopedzi 😉 Ja pierwsza, więc teraz grzecznie ustawiam się w kolejkę na końcu 🙂

  3. Kasiu! Wielkie dzięki i prosimy o więcej. Obrazki i pomysł genialne, natychmiast drukuję, laminuję i wykorzystuję! Dzieciaki będą zachwycone:)

  4. Moja 5-latka ciagle prosi o wiecej ! Mnie tez sie podobaja tylko papa jak widzi poziom tuszu w drukarce to zgrzyta zebami… Pozdrawiamy

  5. Swietne! Obrazki sa przecudowne, az sama chce sie nimi bawic, tylo dziecko za male jeszcze na zabawe. Ale jest tyle obrazkow i gadzetow, ze moge na pewno ulozyc historyjke (np. w folderze z koszulkami na dokumenty albo w malym albumie na zdjecia) i ogladac i opowiadac („czytac”) jak ksiazeczke obrazkowa. Do dukarki bieg!

  6. Super! Miło się patrzy i na pewno miło będzie się korzystało 🙂
    Jedno tylko moje pytanie (może źle coś rozumiem, jeśli tak – przepraszam najmocniej). Czy nie powinno być „Czego potrzeba…” zamiast „Co potrzeba…”?

    1. Powinno 🙂 Tylko moje „Co potrzeba?” to skrót od „co jest potrzebne?”.. Zależało mi na mianowniku… już zmieniam, żeby nie było nieporozumień 🙂

  7. 🙂 Super będziemy opowiadać nie ma że boli 🙂 Mąż jutro w pracy mi to wszystko pięknie wydrukuje także praca zbiorowa się zapowiada 🙂 Kasiu wiesz że jesteś niesamowita ?? I prosim o więcej 🙂

  8. Brawo dla Kasi! Obrazki i pomysły są piękne i przejrzyste! Skorzystam dla własnego synka (5 lat) i grupy dwujęzycznych polsko-włoskich dzieci, których przygotowuję do nauki czytania i pisania. Bardzo lubią te gry, przyciągają ich uwagę i chętnie współpracują ze mną 🙂 I moja mała 2,5 latka już zaczęła się bawić z sukcesem z samogłoskami i odpowiednymi figurkami 🙂 Bardzo dziękuję i czekam na ciąg dalszy 🙂

  9. Szczerze uwielbiam tą pomoc za wszystko – estetykę, poczucie humoru, „emocjonalność” historyjek i wykonanie <3 Bardzo za nią dziękuję i życzę powodzenia :):) Można Twórczynie jakoś wesprzeć (nie tylko dobrym słowem?) 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress