Często pytacie mnie jaki sens ma uczenie dzieci niemówiących z opóźnionym rozwojem mowy lub dzieci dwujęzycznych niemówiących po polsku – czytania. Rzadko do tych nieprzekonanych z Was trafiają argumenty, które serwuję. Dlatego przez ponad rok na różnych warsztatach, szkoleniach oraz konferencjach dla nauczycieli dzieci dwujęzycznych robiłam takie oto doświadczenie.

1. Pokazywałam taką oto tablicę

Dwa kanały percepcji: wzrok oraz słuch u dzieci z opóźnionym mowy wspomagają inicjację mowy. Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy mogą wręcie zacząć mówić.

2. Następnie czytałam słowa:

„Deekscytacja

„Aproksymacja

„Dichroizm

„Kontrawariantność

„Hamiltonian

„Fermion

„Lagrażian

„Adiabata

„Impedancja

„Rezystancja

„Quasistatyczność

„Relatywistyka

„Deceleracja

„Betatron

„Ekwipartycja

„Karcenogeneza

„Oligodendroglajoma

„Mikrospektroskopia

3. A potem pokazywałam taką tablicę 🙂

U dzieci z opóźnionym rozwojem mowy wzrok i słuch używane jednocześnie ułatwiają im naukę mowy. Jest to percepcja dwukanałowa.

4. Nauczyciele mieli czas na odpowiedź, po czym pytałam: kto napisał „deekscytacja”? kto napisał „aproksymacja”? itp. itd. Liczyłam podniesione do góry ręce.

5. Na czerwono macie zaznaczone słowa, które nauczyciele zapamiętywali najczęściej.

Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy zaczną mówić szybciej, gdy informacja będzie do nich przekazywana dwoma kanałami. Wzrokiem i słuchem.

Zdziwieni?

Bo ja nie 🙂 Najczęściej zapamiętywano słowa, które docierały do człowieka dwoma kanałami – przez wzrok i słuch.

Percepcja wzrokowo-słuchowa u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy z pewnością ułatwia im naukę mowy. Dotyczy to również dzieci dwujęzycznych nie mówiących w języku polskim (a wychowujacych się w dwujęzyczności).

Właśnie dlatego uczymy dzieci z opóźnionym rozwojem mowy czytania – one w ten sposób lepiej zapamiętują wyrazy, słowa, nawet jeśli tylko WYDAJE im się, że te słowa przeczytały. Tak jak Adam na poniższym filmie.

Na początku chłopiec powtarza jakąś zbitkę, w chwili, w której widzi napisane słowo powtarza je za mną bardzo wyraźnie. Nie, nie przeczytał jeszcze tej papugi, znał zaledwie PA i PU 🙂 Ale ZOBACZYŁ, co jest napisane, USŁYSZAŁ, co zostało powiedziane i łatwiej mu było powtórzyć 🙂

A kogo jeszcze nie przekonałam, to cóż… niech sam spróbuje 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress