Uczymy dzieci na lekcjach i terapiach różnych przymiotników: zielony, kolorowy, ciężki, twardy itp. Potem musimy sięgnąć głębiej i nauczyć je odróżniać od siebie przymiotniki, bo żeby dziecko mogło szeregować, musi umieć zobaczyć przeciwieństwa i przeciwwagi. Nauka takich przymiotników jest szczególnie ważna w rozwoju języka dzieci dwujęzycznych. Dlaczego? Dlatego, że polski jest bardzo rozbudowanym językiem. Liczba przymiotników mogących opisywać daną rzecz jest ogromna. Tak samo ogromna jest ilość przeciwieństw danego słowa (z wyjątkiem kolorów), np. mały – duży, wielki, ogromny, olbrzymi, wielgachny itp. Słownik Antonimów PWN podaje, że słowo „mały” ma aż 308 przeciwieństw. Sporo, prawda?

Do nauki przeciwieństw jest sporo pomocy. Ale nie podobają mi się z przeróżnych względów. Miałam obrazki pewnego wydawnictwa. Graliśmy w nie z dziećmi, ale… kurcze, zobaczcie sami:

Nauka przeciwstawnych przymiotników w rozwoju mowy u dzieci dwujęzycznych. Nauka antonimów języka polskiego u dzieci dwujęzycznych.

Nie jest trudno dołożyć herbatę mrożoną do gorącej, a słońce do chmury, bo są na tym samym tle. Dziecko de facto nie patrzyło mi na „postać główną”, a na tło. Bezsens. Z czasem zaczęłam zatem tylko wypytywać dzieciaki o przeciwieństwa, nie dokładaliśmy ich do siebie. Ale to też bezsens, bo nuda. Dziecko MUSI działać.

Dlatego wysłałam maila do Ani z Prinototeki. Odpowiedź Ani – dość szybka „No pewnie i to nawet zaraz, chętnie sobie odpocznę” 🙂

I tak powstały obrazki do przeciwieństw na białym tle!

Znaczenie przymiotników przeciwstawnych w nauce języka polskiego u dzieci dwujęzycznych za granicą Polski. Rozwój języka polskiego u dzieci dwujęzycznych.

Wyraźne (dobra, na zdjęciu powyżej lekko się rozpikselowały :P), wiadomo co na nich jest i wreszcie można grać na przeciwieństwach, a nie tłach!

Jak gramy?

1. Memo nieśmiertelne.

Chyba nie muszę Wam tłumaczyć zasad tej gry, bo myślę, że zna ją każdy 🙂 Parą jest przeciwieństwo – np. słońce i chmura, dzień i noc.

2. Dokładanie

Zwykłe normalne. Wysypujemy karty przed dzieckiem i jego zadaniem jest z tej rozsypanki znaleźć pary pasujące do siebie.

3. Piotruś

Jedną z kart nazywamy Piotrusiem i tniemy 🙂 Jak w pokera 🙂

4. Wyszukiwanie (dla starszych)

Wyszukujemy pary i opisujemy je używając w zdaniu obu przymiotników (niekoniecznie z rzeczownikami pokazanymi na obrazku), np. Miękka poduszka spadła na twarde cegły i potłukła się. Aby maksymalnie utrudnić zadanie wszystkie zdania muszą do siebie pasować tworząc opowiadanie :))

Karty do przeciwieństw znajdziecie na Prinotece tu i tutaj 🙂 Miłej zabawy!

Komentarz

  1. Gratuluję owocnej współpracy z Printoteką 😉 Pani świetne pomysły i super wykonanie Printoteki efekt jest super – rodzic drukuje i gotowe.

    Mój syn nie jest dwujęzyczny ale takie zadanie na pewno mu się przyda, biorąc pod uwagę jak ciężko teraz dzieciom zbudować zdanie złożone jeszcze z przymiotnikami.

    Dziękuję za wpis a teraz drukuję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress