Sylaby przestrzenne to dla Was nic nowego na Głosce, prawda? Używam ich od BARDZO dawna, a pierwszy raz odważyłam się o nich napisać 11 grudnia 2013 roku. Bardzo Wam się wtedy spodobały 🙂 Jednak zrobienie tego typu sylabek jest bardzo czasochłonne i nie są to rzeczy trwałe, jeśli ma się wiele dzieci na terapii. Lub jednego łobuziaka w domu 🙂 Dlatego wszyscy szukaliśmy innej możliwości i odpowiedzi: JAK? Jak zrobić coś innego? Hania wpadła na pomysł: zrób z drucików kreatywnych. Zrobiłam. Fajne, dopóki używam tylko ja. Kiedy już pokazuję dziecku, a ono bierze je, dotyka i… niszczy. Bo są bardzo nietrwałe.

Ale używałam. Do sierpnia.

Sylaby przestrzenne do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

W sierpniu dostałam prezent od Julity Gołdyn – zrobiła moje sylabki z drewna!

Są piękne.

Dziecko trzyma je w jednej ręce, samogłoska nie odpada od spółgłoski WIDAĆ, ze jest to sylaba, jedność! Widać i czuć (w sensie dotykowym). Już mi żaden maluch nie mówi, że to Py i A. Nie, to PA! Jedno.

Sylaby traktuję jak zabawki. Leżą na półce razem z autem i misiem. Tak jak bawię się autem i misiem, tak bawię się sylabami.

Przykładowo ZA drzewem i śmietnikiem ustawiam auto i PO. Gdzie auto? Gdzie PO? – sylaba i zabawka traktowana jest równorzędnie, dzięki czemu szybko dziecko przyzwyczaja się do liter.

Sylaby przestrzenne PO i MA służące do nauki czytania u dzieci metodą krakowską.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Na zdjęciu poniżej na biurku rozrzucone są zabawki. I sylabki. I samogłoski.

Sylaby 3D. Nauka czytania metodą krakowską z użyciem sylab przestrzennych.

Zakrywamy rzeczy kartkami… znajdź szafę.

Sylaby przestrzenne. Nauka czytania poprzez zabawę: Znajdź sylabę PO
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Znajdź PO..

Zabawa z sylabami. Nauka czytania metodą krakowską.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Sylabami możemy też ćwiczyć rozumienie ich, np. potwór je PU!!

Sylaby przestrzenne. Interaktywne metody nauki czytania połączone z metodą symultaniczno-sekwencyjną.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Ogółem – sylaby zostały stworzone po to, by dziecko mogło ich dotknąć, poczuć. Aby nie tylko wierzyły nam na słowo, że PU to jedność. Pięknie to ilustruje powyższe zdjęcie!!

Ponieważ do sylab dorzucamy samogłoski, możemy uczyć czytania na kształcie, a nie na kartoniku.

Sylaby przestrzenne i samogłoski w metodzie krakowskiej do nauki czytania u dzieci z dysleksją.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Układamy też „śmieszne” imiona i pokazujemy dziecku czym jest analiza i synteza słuchowa sylabowa w praktyce. Na poziomie wzroku 🙂

Analiza i synteza słuchowa z wykorzystaniem sylab przestrzennych.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz
Sylaby przestrzenne jako pomoc logopedyczna do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

A jeśli nadal nie rozumie? Ćwiczymy pamięć sekwencyjną, np. tak:

Sylaby przestrzenne pomagają ćwiczyć pamięć sekwencyjną u małych dzieci.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Podpisujemy prawdziwe podmioty

Ćwiczenie sylaby PU oraz MA do nauki czytania.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz
Budowanie prostych dialogów z użyciem sylab przestrzennych 3D.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

ale tworzymy też pierwsze dialogi…

Sylaby przestrzenne do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Możliwości sylabek jest o wiele wiele więcej!

Ich główną funkcją jest jednak ich kształt i możliwość poczucia sylaby – do wzroku, słuchu dorzucamy kolejny zmysł – dotyk. Dzięki dotykowi dziecko jeszcze lepiej wyczuwa różnicę między PA i MA między A i PA. Ponieważ większość dzieci, które uczę to maluchy lub dyslektycy, to litery są wycięte dużą bezszeryfową czcionką.

I teraz najważniejsze 🙂

Takie same sylaby będzie można kupić już niedługo. W zestawie sprzedajemy 7 samogłosek A O U I E Ó Y, 7 sylab z P – PA PI PU PY PE PÓ PO i 8 sylab z M – MA MA MI MO MU ME MÓ MY.

Sylaby przestrzenne do nauki czytania metodą krakowską dla dzieci.
Sylaby 3D – K. Czyżycka, J. Gołdyn. zdj. K. Węglarz

Sylabki mają 6 cm wysokości, 5 mm grubości. Mają kolor drewniany, naturalny. Nad każdą i postawiłyśmy kropkę, zgodnie z zasadami metody symultaniczno-sekwencyjnej. Sylaby MI, ME i MU należy samodzielnie przedzielić kreską pionową 🙂

Sylaby 3D – Julita Gołdyn i Katarzyna Czyżycka

Wszystkie zdjęcia są autorstwa Katarzyny Węglarz.

Komentarze

    1. O dalszych na razie nie myślałyśmy – ja mam z L i B – i wyglądają beznadziejnie, to raz. A dwa – nie używam ich. Jak dziecko poczuje o co chodzi na dwóch pierwszych paradygmatach to potem wystarczy kartka i mazak 🙂

  1. Chciałabym kupić. .bardzo. czy wciąż aktualne? Mogę zacząć uczyć trzylatkę? Mieszkamy za granicą, ale wysyłkę mogę zorganizować do Polski.

    1. Na początku grudnia będą 🙂 Mogę wpisać na listę zamawiających Panią, do grudnia wystrugamy nowe 😉
      Można uczyć 3latkę 🙂

  2. Dzień dobry. Zamawiam dwa zestawy, jeśli można 🙂
    Jest szansa na otrzymanie faktury lub rachunku imiennego na fundację?

  3. Witam, bardzo proszę o wpisanie mnie na listę chętnych do posiadania wyżej opisanego zestawu sylab 🙂

  4. Pani Kasiu,

    również ja zamawiałam sylaby 3D, a jeszcze nie otrzymałam wiadomości na maila ( na fb jest informacja, że miała dotrzeć). Proszę o mnie nie zapominać… 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress