Ciąg dalszy o zabawie. Jak pisałam tu i tu, zabawa kształtuje wiele funkcji i spełnia rolę stymulatora do rozwoju. Przyjrzyjmy się zatem rozwojowi zabawy w życiu malucha 🙂
Zacznijmy od tego, że od początku dzieciom trzeba.. śpiewać i opowiadać. Oraz rozmawiać z nimi 🙂
W 3. m-cu życia malucha warto mówić do niego zmieniając co jakiś czas intonację i wysokość głosu. W ten sposób zmuszamy go do skupienia na naszej twarzy oraz dźwiękach przy nas wydawanych.
W 7. m-cu życia dziecko powinno „rozumieć” zabawę w „akuku” oraz stukać przedmiotami. Patrzy także za przedmiotami spadającymi, dlatego ulubioną zabawą jest patrzenie na upadające przedmioty:)
W 9. m-cu życia – upuszcza samo przedmioty i czeka, aż mama/tata podniesie, by ono mogło je upuścić po raz n-ty.Ponadto wkłada klocek do pojemnika, bawi się z bliskimi w „mój mój”, „kosi kosi” oraz poszukuje przedmiotu, który nagle zniknął sprzed oczu.
Najpóźniej w 11. m-cu dziecko pokazuje palcem gdzie ma oczko. Bawi się w szukanie przedmiotów schowanych np. pod pudełkiem czy kubeczkiem. Potrafi także wyjąć przedmiot z pudełka i zamknąć je i sprawia mu to wiele radości. Naśladuje mamę i tatę i np. czesze ich:)
W 16. m-cu życia dziecko bawi się bazgrząc. Najlepiej by było, by robiło to kredką po kartce, ale nie zawsze tak jest ;), zatem przyjmijmy, że bazgrze 😀 Buduje samodzielnie wieżę z dwóch klocków oraz pięknie kieruje uwagą innych (początki manipulacji?).
W 20. m-cu najpóźniej dziecko biega 😀 I to jest ulubiona zabawa 😀 Oczywiście lub też wbiegać wszędzie tam, gdzie mama zabrania 🙂 Wspina się i rzuca piłką. Bawi się w naśladowanie dorosłego.
2latek umie już podskakiwać, bawić się sorterem, budować wieżę z 6 klocków. Umie też w memo dobrać do siebie dwa takie same obrazki czy dobierać części obrazka do całości.
2,5latek układa już figury w konturach, segreguje sam zabawki wg koloru, kształtu czy wielkości. Słucha (nie tylko słyszy!) krótkich wierszyków, powtarza melodie i – uwaga!! – podejmuje zabawy tematyczne! np. w sklep, lekarza, przedszkole.
3latek rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę. Buduje wieżę z 8 elementów. Potrafi bawić się symbolicznie (np. patyk udający różdżkę czy liście udające pieniądze).