Pokazałam Wam dzisiaj na FB to zdjęcie.

2015-04-29 12.16.15

I dostałam pytanie – jak na tym ćwiczyć czas przeszły i przyszły czasowników. Cóż – 🙂 Jak na wszystkich innych kartach z czasownikami.

Ale od początku 🙂

Czas przeszły i przyszły wprowadzam dzieciom dwujęzycznym, które nie potrafią go opanować w języku polskim. Ale podobne ćwiczenia można wykonywać u dzieci jednojęzycznych.

O czym musimy pamiętać?

Nigdy nie wprowadzamy trzech czasów naraz! NIGDY. Zawsze w kolejności: teraźniejszy, przeszły, przyszły. Dlaczego? Bo najłatwiej jest powiedzieć, co się TERAZ dzieje, a najtrudniej WYOBRAZIĆ sobie, co się będzie robiło jutro. Ot. 🙂

Do rzeczy 🙂

Zakładam, że dziecko zna czas teraźniejszy czasowników. Czas przeszły wprowadzam na jakiejś stałej czynności, która jest dla dziecka rutyną. Tu np. mam fajne zdjęcie Ewy w szkole.

2015-04-22 17.00.19

Ewa chodzi do szkoły codziennie. Dlatego właśnie tę czynność wykorzystuję jako pierwszą. Robię sobie dwa zdjęcia Ewy, pomiędzy nimi noc i voila!

WCZORAJ I DZIŚ

Podpisuję zdaniami tylko tym dzieciom, które potrafią tekst przeczytać. Reszcie piszę sam czasownik po to, by zaznaczyć różnicę pomiędzy nimi.

WCZORAJ I DZIŚ2

I teraz tak – dzieci zasadniczo dzielę (w głowie, ofc!) na dwie grupy: tych, które mówią świetnie po niemiecku, ale nie mówią po polsku i moim zadaniem jest po prostu je tego polskiego nauczyć, oraz tych, które mają problemy z pojęciem czasowości w ogóle. Z tymi drugimi już Wam pokazywałam jak ćwiczę. Ogółem – kiedy dojdą do wprawy w opanowaniu linearności czasu, z reguły nie mają już problemu z tworzeniem czasowników (regularnych) w czasie przeszłym. Niezależnie od grupy zawsze, kiedy muszę pokazać linearność czasu rysuję pomiędzy WCZORAJ a DZIŚ noc. Bo dzieci najłatwiej „łapią” dni mówiąc o tym, co przed spaniem i co po spaniu 🙂

Z tą pierwszą grupą natomiast dość szybko przechodzę do obrazków, o które pytaliście 🙂

Zawsze zaczynam od czasowników regularnych. I oczywiście wprowadzam tekst w kontekst. Z reguły piszę same czasowniki, a całą resztę opowiadam. Zatem 🙂

1. Tata Oli jest lekarzem. On dzisiaj leczy ludzi.

2015-04-29 22.22.05

Wczoraj też leczył chorych.

2015-04-29 22.22.16

2. Mama Antka to pielęgniarka. Ona dziś robi zastrzyki.

2015-04-29 22.23.09

Wczoraj też je robiła.

2015-04-29 22.23.18

Hardcore zaczyna się kiedy podaję dwa czasy.

3. Dziadek Leonka jest rolnikiem i wczoraj zbierał jajka, a brat Eleny jest klaunem i dziś rozbawia ludzi w cyrku. 

2015-04-29 22.24.13

A potem zamieniam miejscami i pytam: A jak będzie teraz? I dziecko mówi i ewentualnie podpisuje.

To wprowadzenie do czasów. Potem zostawiam dzieciom tylko tę piankę z księżycem i gwiazdkami pośrodku, kładę przykładowy obrazek (z czasownikiem regularnym!) i to dziecko mi opowiada co widzi 🙂

Czasowniki nieregularne są trudne. Z reguły dzieci odmieniają je regularnie. I to można wyćwiczyć przez zwykłą parafrazę, ale czasownik BYĆ musi być na terapii 🙂

4. Dziś jest bal przebierańców. Ola jest królewną.

2015-04-29 22.25.00

Wczoraj był bal przebierańców. Ola była królewną.

2015-04-29 22.25.11

5. Wczoraj był bal przebierańców. Eryk był czarodziejem.2015-04-29 22.25.21

6. Ola i Eryk byli wczoraj na balu przebierańców.

2015-04-29 22.25.53

A potem ewentualnie z opornymi ćwiczymy czasowniki nieregularne

6. Tata Alexa jest piekarzem. On dziś piecze ciastka.

2015-04-29 22.26.13

Wczoraj też piekł ciastka.

Gdyby ktoś nie wiedział, to lista czasowników nieregularnych znajduje się w Wikipedii 🙂

Może mój sposób jest długi. Ale zawsze zdaje egzamin: bo oprócz nauki czasowników dzieciaki ćwiczą też analizę i syntezę wzrokową na puzzlach, a obrazki są na tyle ciekawe, że interesują nawet 8latki 🙂

Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress