Już dawno miałam o dwuznakach pisać, ale zawsze rodziło się tysiąc innych ważniejszych tematów. Ale dzisiaj są! Wreszcie ich czas.
POTRZEBUJESZ POMOCY LOGOPEDY DLA DZIECKA? UMÓW SIĘ NA KONSULTACJE!
W języku polskim mamy kilka dwuznaków. Zaliczamy do nich SZ, RZ, CZ, DŻ, CI, NI, SI, ZI, DŹ oraz CH. Mamy także trójznak DZI.
Jak wprowadzamy dwuznaki?
Tak samo jak wszystkie inne sylaby. Wprowadzam CZ. Dwuznaki SZ, RZ i CH są już wprowadzone.
1. Najpierw w kontekście.
Czekoladowy potwór ma ochotę na czekoladki.
Zauważcie, że CZ jest zakreślone pętlą. Oznacza to, że czytamy je jak jedną głoskę.
Pomarańczowa czekoladka nazywa się CZE, zielona CZÓ itp.
2. Wycinamy potwora i czekoladki. Mieszamy je.
Daj potworowi CZE, a teraz CZA.
3. Identyfikacja – gdzie taki sam?
Należy wyciąć kolorowe czekoladki. Połóż czekoladkę CZE na takiej samej.
4. I na koniec w ramach utrwalenia proponuję czytankę. Znowu dwuznaki zaznaczone 🙂
Pamiętajcie, żeby po każdym zdaniu/dłuższym akapicie pytać dziecko, o czym przeczytało 🙂
Bardzo fajny i przyjazny dzieciom sposób na wprowadzenie dwuznaków.
W języku polskim nie ma czegoś takiego jak trójznak
Oczywiście, że są. Z dwuznaków literowych rz, sz, cz i trójznaku dzi oznaczających jedną głoskę pozostawia się w inicjałach tylko pierwszą literę — zgodnie z ogólnymi zasadami pisowni skrótowców – fragment Słownika Języka Polskiego PWN na temat zapisu skrótowców.