Dzisiaj znowu o rozwoju mowy. Wszak na blogu logopedycznym jesteśmy 🙂 Tym razem będzie mniej teorii, a więcej przykładów – jeśli uda mi się napisać ten post, tak jak chcę go napisać 🙂
Startujemy 🙂
Rozwój mowy małego dziecka zaczyna się od krzyku i płaczu. Ale to wszyscy wiemy, przykłady krzyku sobie daruję 🙂
Pomiędzy 2. a 3. miesiącem dziecko zaczyna głużyć. Głużenie to takie samogłoski, czasem połączone z „grh”. Agrh…. znacie?
W 6. – 7. miesiącu zaczyna się gaworzenie, czyli naśladowanie sylab podobnych: „mamamma” (uwaga! to jeszcze nie jest „mama”, chyba że maleństwo dokładnie wie, że mówiąc „mama” ma na myśli „mamę” – w praktyce zdarza się to dość rzadko), „papapa”, „babbaa”, „dadadad” – niektóre dzieci powtarzają inne sylaby. Pokazałam Wam tylko schemat.
Pomiędzy 1. a 2. rokiem życia malucha pojawiają się pierwsze słowa. Na początku to tylko świadoma „mama”, „tata”, „baba”, „auto” itp. ale z czasem jest ich coraz więcej.
Tyle, że w 2. roku życia dziecko jest w stanie tworzyć samodzielne pierwsze zdania. Te pierwsze zdania to „Mama am”, „Auto bam!”, „Miś ała!”. A tu macie listę 80 najczęściej używanych słów przez dwulatki. Jak widzicie nie są to bardzo rozbudowane słowa 🙂
W 3. roku życia jest najciekawiej 🙂 Ponieważ maluch zaczyna rozumieć, co to gramatyka, to stara się ją stosować wszędzie. Dlatego mamy często zdania „Nie ma lewów!” (czyt. lwów), „Dlaczego wzięłaś prasowaczkę” (czyt. żelazko), „Hej! To moja mamusia zajechuje!” (czyt. zajeżdża).
Na przełomie 3. i 4. r. ż. pojawia się też wieeeeeeeeeeeeeeeeeele pytań: „co to?”, „kto to?”, „gdzie?”, „po co?” i „dlaczego?” (pojawiają się w tej kolejności).
4latek mówi już w miarę poprawnie, choć czasem zdarzają mu się błędy gramatyczne zwłaszcza w obrębie czasów („Wczoraj pójdę do przedszkola”) oraz tzw. hiperpoprawność językowa: „Mamo! Żobacz, jaka żaba!” Pyta o znaczenie słów: „Mamo, a co to znaczy >kurka wodna<?” (kojarzycie? :P). Potrafi też posługiwać się zdaniami złożonymi: „Tu jest krowa, a obok niej stoi koń. Dlaczego on jest biały?”
5latek potrafi już mówić o przedmiotach, wie po co są stworzone, potrafi je opisać. Ma pewną wiedzę i umie ją przekazać werbalnie. Wymawia tzw. głoski szumiące – [sz, rz, cz, dż]. Ma prawo nie mówić [r].
Za to 6latek powinien mówić już gramatycznie poprawnie i wymawiać wszystkie głoski.
O rozwoju mowy dzieci dwujęzycznych możecie poczytać tutaj 🙂
Świetne przykłady 🙂