Mamy dostęp do ogromnej ilości treści multimedialnych, a bajki i filmy animowane stały się nieodłącznym elementem codzienności. co budzi kontrowersje. Dla rodziców wychowujących dzieci w środowisku dwujęzycznym pojawia się ważne pytanie: czy oglądanie bajek może wspierać rozwój dwujęzyczności? Chciałabym zwrócić Waszą uwagę na to, jak technologia i ekspozycja na ekrany, wpływa na rozwój mowy u dzieci dwujęzycznych, a także jakie wyzwania i korzyści z tego wynikają.

Dzieci dwujęzyczne mają unikalne potrzeby językowe. Wspieranie rozwoju dwóch języków jednocześnie jest wyzwaniem, zwłaszcza gdy jedno z nich jest językiem mniejszościowym, takim jak polski w krajach anglojęzycznych. Badania pokazują, że nadmierne korzystanie z technologii, może prowadzić do dominacji jednego z nich (Cieszyńska, 2021). Dzieci mogą zacząć preferować język dominujący w ich otoczeniu, co może opóźniać rozwój mowy w języku mniejszościowym.

Podobnie jak w przypadku dzieci jednojęzycznych, pasywne odbieranie treści z mediów nie sprzyja aktywnemu nauczaniu. Dzieci dwujęzyczne potrzebują interakcji w obu językach, aby rozwijać umiejętności komunikacyjne. Programy telewizyjne czy aplikacje edukacyjne, które nie angażują dziecka do aktywnego dialogu, mogą ograniczać rozwój umiejętności językowych w obu językach.

Właściwie dobrane aplikacje edukacyjne mogą stymulować rozwój obu języków. Wiele z nich oferuje materiały w różnych językach, co pozwala dzieciom na naukę poprzez zabawę i interakcję. Na przykład aplikacje do nauki słówek czy gier logicznych mogą być dostępne zarówno w języku polskim, jak i w języku lokalnym.

Technologia umożliwia dostęp do kulturowych zasobów związanych z danym językiem – od filmów po muzykę. Dzieci mogą uczestniczyć w interaktywnych zajęciach online związanych z polską kulturą, co wspiera ich tożsamość kulturową i motywację do nauki języka.

Amerykańska Akademia Pediatrów zaleca ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem, co jest szczególnie ważne dla dzieci dwujęzycznych. Nadmierna ekspozycja na technologie może prowadzić do opóźnień w rozwoju jednego lub obu języków. Jeśli dziecko nie ma wystarczającej ilości interakcji w rzeczywistych sytuacjach społecznych.

Rodzice odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu równowagi między korzystaniem z technologii a interakcją bezpośrednią. Zachęcanie dzieci do rozmowy w obu językach oraz angażowanie ich w zabawy i aktywności kulturalne są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dwujęzyczności.

Technologia ma ogromny potencjał w wspieraniu rozwoju mowy u dzieci dwujęzycznych. Jednak jej niewłaściwe wykorzystanie może prowadzić do poważnych problemów językowych. Kluczowe jest znalezienie równowagi między korzystaniem z nowoczesnych narzędzi a zapewnieniem dzieciom odpowiednich bodźców językowych. Dlatego pamiętajcie – to właśnie aktywna komunikacja i zabawa są fundamentami prawidłowego rozwoju mowy Waszych dzieci oraz ich umiejętności dwujęzycznych!

logopeda online, dzieci dwujęzyczne, rozwój mowy, umów wizytę, zarezerwuj termin
nauka czytania dla dzieci dwujęzycznych, logopeda online, zabawy logopedyczne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress