Rok dobiega końca, a ja, jako logopeda online dla dzieci dwujęzycznych, z radością podsumowuję ten niezwykły czas pełen nauki, wyzwań i wspólnych sukcesów. Był to rok, w którym intensywnie pracowaliśmy nad poszerzeniem świadomości, dlaczego warto rozwijać dwujęzyczność oraz jak ogromne znaczenie ma podtrzymywanie języka mniejszościowego, w szczególności polskiego, u dzieci wychowujących się poza Polską.
Dlaczego warto rozwijać dwujęzyczność?
Dwujęzyczność to coś więcej niż tylko posługiwanie się dwoma językami – to most, który łączy dziecko z jego tożsamością, kulturą i historią. Wspieranie rozwoju dwujęzyczności to inwestycja w przyszłość dziecka, która daje mu szansę na korzystanie z korzyści płynących z umiejętności posługiwania się dwoma językami, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Dwujęzyczne dzieci mają większą zdolność do myślenia elastycznego, szybszego rozwiązywania problemów, lepszego rozumienia kontekstu i łatwiejszego przyswajania kolejnych języków.
Podtrzymywanie języka mniejszościowego – dlaczego to takie ważne?
Język mniejszościowy, jakim w przypadku wielu rodzin na emigracji jest język polski, to nie tylko narzędzie komunikacji. To klucz do świata, który dziecko dzieli z dziadkami, rodziną w Polsce oraz kulturą, która go ukształtowała. Podtrzymywanie języka polskiego umożliwia budowanie więzi z bliskimi, którzy nie zawsze znają język większościowy kraju zamieszkania. To także dostęp do literatury, muzyki, tradycji, które są integralną częścią polskiej tożsamości.
Rozwijanie poprawnej wymowy w języku mniejszościowym jest równie istotne – to dzięki niej dziecko może bez trudu wyrażać swoje myśli. Brać udział w rozmowach. Czuć się pewnie, kiedy rozmawia z bliskimi, a także w przyszłości, kiedy będzie chciało utrzymać kontakt z korzeniami. Prawidłowa wymowa to także lepsze zrozumienie języka, co pomaga w budowaniu płynności i swobody komunikacyjnej.
Mity, które wciąż krążą – i jak je obaliliśmy
Przez cały rok pracowaliśmy również nad obalaniem mitów, które niestety wciąż odwodzą niektórych rodziców od decyzji o wychowaniu dwujęzycznym. Jako logopeda często spotykam się z przekonaniem, że dwujęzyczność może prowadzić do opóźnień w rozwoju mowy. Innym razem, że dziecko „pomyli języki” i nie będzie umiało poprawnie się nimi posługiwać. Te obawy są jednak nieuzasadnione. Badania naukowe i doświadczenia tysięcy rodzin na całym świecie pokazują, że dwujęzyczność przynosi ogromne korzyści. Nasza praktyka potwierdza, że nie jest przyczyną problemów z mową.
Kolejnym mitem jest przekonanie, że należy skupić się tylko na języku większościowym, aby dziecko szybciej przyswoiło język kraju zamieszkania. W rzeczywistości dzieci, które mają solidne podstawy w języku ojczystym, łatwiej przyswajają inne języki. Język mniejszościowy nie jest przeszkodą, lecz fundamentem, na którym można budować znajomość kolejnych języków.
Dwujęzyczność – most do bogatej tożsamości i relacji z bliskimi
Rok 2024 pokazał mi, jak piękną rolę pełni dwujęzyczność w życiu dzieci. Dzieci, które mogą swobodnie rozmawiać ze swoimi dziadkami, zyskują możliwość czerpania z mądrości, wspomnień i opowieści starszych członków rodziny. To nieocenione wsparcie w budowaniu poczucia przynależności i dumy ze swojego pochodzenia. Dla dziadków, możliwość rozmowy z wnukami w ich języku ojczystym to prawdziwy dar, który pozwala nawiązać głęboką, emocjonalną więź.
Dwujęzyczność pomaga również dzieciom w budowaniu bogatej tożsamości. Zamiast wybierać między jedną a drugą kulturą, dziecko może korzystać z obu. A w konsekwencji czerpać radość z polskich tradycji, takich jak kolędowanie, obchody świąt, a jednocześnie z łatwością funkcjonować w społeczeństwie kraju, w którym mieszka. Taka tożsamość pozwala czuć się pełnoprawnym członkiem obu kultur, co w przyszłości może być źródłem siły i pewności siebie.
Podziękowania i spojrzenie w przyszłość
Podsumowując ten rok, chciałabym serdecznie podziękować wszystkim rodzinom, które zdecydowały się na rozwijanie dwujęzyczności swoich dzieci. Dziękuję za zaufanie, za wspólne chwile, za każdy sukces, zarówno ten mały, jak i duży. Praca jaką wykonuje logopeda online nad rozwojem mowy w dwóch językach to wyzwanie, ale także ogromna radość i satysfakcja.
Patrząc w przyszłość, jestem pełna nadziei, że coraz więcej rodzin będzie dostrzegać wartość dwujęzyczności i korzyści płynące z pielęgnowania języka mniejszościowego. W centrum logopedycznym „Głoska” będziemy kontynuować naszą misję. Będziemy wspierać rodziców i dzieci w tej pięknej drodze ku dwujęzyczności, aby mogły one z dumą korzystać z tej umiejętności.
Jeśli masz wrażenie, że Twoje dziecko nie rozwija mowy w odpowiednim tempie, napotyka trudności w komunikacji związane ze zdiagnozowanym opóźnionym rozwojem mowy (ORM), a do tego masz utrudniony dostęp do stacjonarnego polskojęzycznego logopedy, zachęcam do skorzystania z naszej pomocy online. Logopeda z Centrum „Głoska” wdroży terapię dostosowaną do indywidualnych potrzeb Twojego dziecka, możemy wspólnie pracować nad rozwijaniem jego umiejętności językowych, wspierając dwujęzyczność i pomagając w budowaniu pewności siebie w komunikacji.