Rok dobiega końca, a ja, jako logopeda online dla dzieci dwujęzycznych, z radością podsumowuję ten niezwykły czas pełen nauki, wyzwań i wspólnych sukcesów. Był to rok, w którym intensywnie pracowaliśmy nad poszerzeniem świadomości, dlaczego warto rozwijać dwujęzyczność oraz jak ogromne znaczenie ma podtrzymywanie języka mniejszościowego, w szczególności polskiego, u dzieci wychowujących się poza Polską.

Dwujęzyczność to coś więcej niż tylko posługiwanie się dwoma językami – to most, który łączy dziecko z jego tożsamością, kulturą i historią. Wspieranie rozwoju dwujęzyczności to inwestycja w przyszłość dziecka, która daje mu szansę na korzystanie z korzyści płynących z umiejętności posługiwania się dwoma językami, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Dwujęzyczne dzieci mają większą zdolność do myślenia elastycznego, szybszego rozwiązywania problemów, lepszego rozumienia kontekstu i łatwiejszego przyswajania kolejnych języków.

Język mniejszościowy, jakim w przypadku wielu rodzin na emigracji jest język polski, to nie tylko narzędzie komunikacji. To klucz do świata, który dziecko dzieli z dziadkami, rodziną w Polsce oraz kulturą, która go ukształtowała. Podtrzymywanie języka polskiego umożliwia budowanie więzi z bliskimi, którzy nie zawsze znają język większościowy kraju zamieszkania. To także dostęp do literatury, muzyki, tradycji, które są integralną częścią polskiej tożsamości.

Rozwijanie poprawnej wymowy w języku mniejszościowym jest równie istotne – to dzięki niej dziecko może bez trudu wyrażać swoje myśli. Brać udział w rozmowach. Czuć się pewnie, kiedy rozmawia z bliskimi, a także w przyszłości, kiedy będzie chciało utrzymać kontakt z korzeniami. Prawidłowa wymowa to także lepsze zrozumienie języka, co pomaga w budowaniu płynności i swobody komunikacyjnej.

Przez cały rok pracowaliśmy również nad obalaniem mitów, które niestety wciąż odwodzą niektórych rodziców od decyzji o wychowaniu dwujęzycznym. Jako logopeda często spotykam się z przekonaniem, że dwujęzyczność może prowadzić do opóźnień w rozwoju mowy. Innym razem, że dziecko „pomyli języki” i nie będzie umiało poprawnie się nimi posługiwać. Te obawy są jednak nieuzasadnione. Badania naukowe i doświadczenia tysięcy rodzin na całym świecie pokazują, że dwujęzyczność przynosi ogromne korzyści. Nasza praktyka potwierdza, że nie jest przyczyną problemów z mową.

Kolejnym mitem jest przekonanie, że należy skupić się tylko na języku większościowym, aby dziecko szybciej przyswoiło język kraju zamieszkania. W rzeczywistości dzieci, które mają solidne podstawy w języku ojczystym, łatwiej przyswajają inne języki. Język mniejszościowy nie jest przeszkodą, lecz fundamentem, na którym można budować znajomość kolejnych języków.

Rok 2024 pokazał mi, jak piękną rolę pełni dwujęzyczność w życiu dzieci. Dzieci, które mogą swobodnie rozmawiać ze swoimi dziadkami, zyskują możliwość czerpania z mądrości, wspomnień i opowieści starszych członków rodziny. To nieocenione wsparcie w budowaniu poczucia przynależności i dumy ze swojego pochodzenia. Dla dziadków, możliwość rozmowy z wnukami w ich języku ojczystym to prawdziwy dar, który pozwala nawiązać głęboką, emocjonalną więź.

Dwujęzyczność pomaga również dzieciom w budowaniu bogatej tożsamości. Zamiast wybierać między jedną a drugą kulturą, dziecko może korzystać z obu. A w konsekwencji czerpać radość z polskich tradycji, takich jak kolędowanie, obchody świąt, a jednocześnie z łatwością funkcjonować w społeczeństwie kraju, w którym mieszka. Taka tożsamość pozwala czuć się pełnoprawnym członkiem obu kultur, co w przyszłości może być źródłem siły i pewności siebie.

Podsumowując ten rok, chciałabym serdecznie podziękować wszystkim rodzinom, które zdecydowały się na rozwijanie dwujęzyczności swoich dzieci. Dziękuję za zaufanie, za wspólne chwile, za każdy sukces, zarówno ten mały, jak i duży. Praca jaką wykonuje logopeda online nad rozwojem mowy w dwóch językach to wyzwanie, ale także ogromna radość i satysfakcja.

Patrząc w przyszłość, jestem pełna nadziei, że coraz więcej rodzin będzie dostrzegać wartość dwujęzyczności i korzyści płynące z pielęgnowania języka mniejszościowego. W centrum logopedycznym „Głoska” będziemy kontynuować naszą misję. Będziemy wspierać rodziców i dzieci w tej pięknej drodze ku dwujęzyczności, aby mogły one z dumą korzystać z tej umiejętności.

Jeśli masz wrażenie, że Twoje dziecko nie rozwija mowy w odpowiednim tempie, napotyka trudności w komunikacji związane ze zdiagnozowanym opóźnionym rozwojem mowy (ORM), a do tego masz utrudniony dostęp do stacjonarnego polskojęzycznego logopedy, zachęcam do skorzystania z naszej pomocy online. Logopeda z Centrum „Głoska” wdroży terapię dostosowaną do indywidualnych potrzeb Twojego dziecka, możemy wspólnie pracować nad rozwijaniem jego umiejętności językowych, wspierając dwujęzyczność i pomagając w budowaniu pewności siebie w komunikacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress