Choroby przewlekłe, takie jak astma, alergie czy inne dolegliwości związane z układem oddechowym, mogą stanowić wyzwanie nie tylko dla zdrowia fizycznego dziecka, ale również dla jego rozwoju mowy. Regularna terapia logopedyczna wymaga systematyczności i zaangażowania, co bywa trudne, gdy dziecko zmaga się z nawracającymi objawami chorób. Dla dzieci dwujęzycznych, które muszą opanować wymowę w dwóch językach jednocześnie, wpływ takich chorób może być jeszcze bardziej zauważalny. Jakie sygnały powinny zaniepokoić rodziców? Jak wspierać dziecko, by mimo trudności zdrowotnych terapia logopedyczna była skuteczna?


Jak choroby przewlekłe wpływają na rozwój mowy?

Choroby przewlekłe, takie jak astma czy alergie, mogą oddziaływać na rozwój mowy poprzez:

  • Trudności z oddychaniem – astma lub alergie mogą powodować oddychanie przez usta, co wpływa na napięcie mięśniowe warg, języka i podniebienia.
  • Problemy z koncentracją – ciągłe zmęczenie, niewyspanie lub dyskomfort wynikający z objawów choroby mogą utrudniać dziecku skupienie podczas nauki i terapii.
  • Nasilenie problemów artykulacyjnych – dzieci z przewlekłymi problemami oddechowymi mogą mieć trudności z wymową głosek wymagających precyzyjnego kontrolowania oddechu, np. „sz”, „cz” czy „r”.

Sygnały alarmowe – kiedy warto skonsultować się z logopedą?

Jeśli Twoje dziecko zmaga się z chorobami przewlekłymi, zwróć uwagę na następujące objawy:

1. Problemy z oddychaniem i napięciem mięśniowym

  • Dziecko oddycha przez usta w spoczynku.
  • Często chrapie lub ma problemy ze snem (np. wybudzanie się).
  • Wydaje się zmęczone lub apatyczne, co może wynikać z ograniczonej ilości tlenu.

2. Trudności w artykulacji

  • Głoski wymagające precyzyjnej pracy języka i podniebienia (np. „sz”, „ż”, „r”) są wymawiane niewyraźnie lub w ogóle pomijane.
  • Mowa dziecka jest monotonna, a oddech przerywany podczas wypowiedzi.

3. Problemy z koncentracją i zaangażowaniem

  • Dziecko szybko się męczy podczas zajęć terapeutycznych lub nie jest w stanie ich ukończyć.
  • Wydaje się rozkojarzone i unika trudniejszych zadań językowych.

Normy rozwojowe – co jest normą, a co wymaga uwagi?

Normy dla dzieci z przewlekłymi chorobami:

  • Oddychanie: Oddychanie przez usta może występować w czasie choroby (np. przeziębienia), ale po wyleczeniu dziecko powinno wrócić do oddychania przez nos.
  • Mowa i artykulacja: Do 4. roku życia dzieci mogą jeszcze rozwijać wymowę trudniejszych głosek, ale po tym czasie trudności mogą wskazywać na potrzebę terapii.
  • Zaangażowanie w terapię: Dziecko z chorobą przewlekłą może mieć mniejsze zasoby energii, ale powinno być w stanie skupić się na terapii przez co najmniej 10–15 minut (z przerwami w razie potrzeby).

Ścieżka postępowania – jak przebiega diagnoza i terapia?

1. Konsultacja z logopedą

Logopeda przeprowadzi szczegółowy wywiad, uwzględniając wpływ choroby na funkcje oddechowe i artykulacyjne. Może także zalecić ćwiczenia dostosowane do możliwości dziecka.

2. Konsultacja z lekarzem specjalistą

  • Pulmonolog lub alergolog: Oceni wpływ astmy lub alergii na oddychanie i zaproponuje odpowiednie leczenie.
  • Laryngolog: Sprawdzi drożność nosa oraz wykluczy przerośnięte migdałki, które mogą utrudniać oddychanie.

3. Terapia logopedyczna

Logopeda opracuje indywidualny plan pracy z dzieckiem, uwzględniając jego możliwości fizyczne i emocjonalne. Terapia może obejmować ćwiczenia oddechowe, wzmacniające mięśnie aparatu mowy oraz pracę nad wyraźną artykulacją.


Wskazówki praktyczne – jak wspierać dziecko w domu?

1. Ćwiczenia oddechowe

  • Dmuchanie w bańki mydlane – pomaga w nauce kontrolowanego oddechu.
  • Zdmuchiwanie świeczek – trenuje siłę oddechu i koordynację wdechu i wydechu.

2. Wzmacnianie mięśni aparatu mowy

  • Zabawy z lusterkiem: pokazuj dziecku, jak prawidłowo układać język podczas wymowy trudnych głosek.
  • Picie przez słomkę: wzmacnia mięśnie warg i podniebienia.

3. Organizacja sesji terapeutycznych

  • Planuj terapię w porach dnia, kiedy dziecko ma najwięcej energii (np. po odpoczynku).
  • Stosuj krótkie przerwy w trakcie ćwiczeń, jeśli dziecko szybko się męczy.

4. Wprowadź język do codziennych aktywności

  • Czytaj książki i śpiewaj piosenki w obu językach.
  • Zachęcaj do rozmów i zadawania pytań podczas wspólnych zajęć, np. gotowania czy spacerów.

Podsumowanie

Choroby przewlekłe, takie jak astma czy alergie, mogą wpływać na systematyczność i skuteczność terapii mowy, ale nie muszą jej uniemożliwiać. Kluczem jest odpowiednie dostosowanie ćwiczeń i uwzględnienie potrzeb dziecka. Współpraca z logopedą, lekarzem i zaangażowanie rodzica w codzienne wsparcie może znacząco poprawić efekty terapii, pomagając dziecku rozwijać mowę w obu językach.

Jeśli zauważasz trudności w oddychaniu, mowie lub koncentracji u swojego dziecka, skonsultuj się z logopedą online – wspólnie opracujemy plan działania, który pomoże Twojemu maluchowi w pełnym rozwoju. 

dlaczego warto wspierać rozwój mowy dwujęzycznej, jak wspierać rozwój poprawnej wymowy w języku polskim, logopeda online zapewnia konsultacje i terapię online dla dzieci wychowujących się w dwujęzycznym środowisku poza granicami polski, mają utrudniony dostęp do polskojęzycznego logopedy stacjonarnego , dziecko nie łączy słów w zdania, melodyjność, intonacja, terapia logopedyczna online

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress