Lato to sezon świeżych owoców – truskawek, czereśni, malin, jagód, moreli, arbuzów i brzoskwiń. To również doskonała okazja, by połączyć przyjemne z pożytecznym: trenować artykulację przez zabawę w rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie owoców. Poniżej znajdziesz kompleksowy poradnik, jak terapia mowy włącza „owocowe słownictwo” do codziennych ćwiczeń logopedycznych.


1. Dlaczego warto używać owoców w terapii mowy?

  1. Naturalna motywacja
    Dzieci chętniej angażują się w zabawę, gdy mogą jeść lub manipulować przedmiotami, które lubią.
  2. Bogactwo głosek
    Nazwy owoców zawierają szerokie spektrum polskich głosek (truskawka, czereśnia, malina, borówka, jagoda, jeżyna, agrest, morela, arbuz, brzoskwinia). Dzięki temu nasza terapia mowy może być wyjątkowo zróżnicowana.
  3. Wielozmysłowe doświadczenie
    Smak, zapach, konsystencja i kolor wzmacniają zapamiętywanie słów, a dotyk owocu pomaga zrelaksować aparat mowy przed ćwiczeniami.

Ćwiczenie 1: „Owocowe kalambury”

Cel: wzbogacenie słownictwa, trening głoski /r/ i /j/

  1. Przygotuj karty z obrazkami różnych owoców (malina, jagoda, arbuz, porzeczka).
  2. Dziecko losuje kartę i musi przedstawić owoc bez użycia mowy – za pomocą gestów i mimiki.
  3. Pozostali domownicy zgadują, co to za owoc. Gdy padnie odpowiedź, dziecko powtarza nazwę: „malina”, „jagoda”, „arbuz”, akcentując głoskę /r/ (w jagodzie – „jagoda”) lub /j/ w „jagoda”.
  4. Każda prawidłowa odpowiedź to punkt. Można je zbierać na prostym liczydle lub naklejkach. W ten sposób budujemy motywację do dalszej nauki.

Ćwiczenie 2: „Owocowe opowiadania”

Cel: trening ekspresji, rozwój zdań, artykulacja trudniejszych zlepków

  1. Zbierz kilka owoców z różnymi głoskami: czereśnia, wiśnia, grejpfrut, borówka.
  2. Razem z dzieckiem ułóż krótką historyjkę, w której każdy kolejny owoc pojawia się w innym fragmencie:
    • „Pewnego dnia czereśnia i wiśnia wybrały się na wakacje…”
    • „Na pustyni spotkały grejpfrut, który…”
    • „A potem dołączyła do nich pani borówka i…”
  3. Po wypowiedzeniu każdego zdania dziecko powtarza nazwę owocu, zwracając uwagę na trudne zlepki „cz”, „wiś”, „grejp” i „bor”, a także przerysowaną mimikę. Im wymyślniejsza mina tym więcej zabawy, tym lepsze skojarzenie z przyjemnymi emocjami.

Ćwiczenie 3: „Owocowy tor przeszkód”

Cel: koordynacja ruchowo-językowa, trening głosek

  1. Rozmieść na podłodze miseczki z różnymi owocami (maliny, jagody, winogrona).
  2. Dziecko prowadzi mały pojazd (autko, piłka na sznurku) między przeszkodami, zatrzymując się przy każdej miseczce.
  3. Na stacji owocowej dziecko zwracaj uwagę na dźwięk: „mallina” (z akcentem na /l/), „winogrrrrono” (na /r/)
  4. Każde prawidłowe wypowiedzenie pozwala pojechać dalej.

Podsumowanie

Letnie owoce to doskonałe narzędzie do treningu artykulacji i wzbogacania słownictwa. Terapia mowy na bazie ich nazw, łączy wizualne, smakowe i dotykowe doznania z pracą nad głoskami. Dzięki temu wystarczy kilka minut dziennie, by:

  • wyodrębnić trudne głoski i utrwalić wzorzec artykulacyjny,
  • zmotywować dziecko dzięki naturalnej nagrodzie w postaci smaku,
  • rozwijać zdolność budowania zdań i wyobraźnię.

Podaruj dziecku letnią przygodę z mową – owocową, barwną i skuteczną.

dwujęzyczność - skontaktuj się z logopedą online, jak nie stracić kontaktu z językiem polskim, przerwa wakacyjna - czyli 5 mitów, które wpływają na postępy w rozwoju mowy, bo ćwiczyć mowę możesz wszędzie, nawet w samochodzie, samolocie czy na plaży, wakacyjna konfrontacja z językiem, co robić aby pewność siebie w mówieniu wzmocnić, tożsamość językowa zakorzenia dwujęzyczność

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress