Rodzice dzieci dwujęzycznych bardzo często zauważają, że ich pociechy mówią niby poprawnie, a jednak „czegoś brakuje”. I wtedy pojawia się pytanie: czy połykanie końcówek to normalne? Dlaczego zdania są urywane, odmiana niestabilna, a fleksja jakby… znikała? W takich sytuacjach coraz częściej pomoc oferuje logopeda online, ponieważ dostęp do specjalisty pracującego z dwujęzycznością bywa utrudniony lokalnie.


Dlaczego dzieci dwujęzyczne gubią końcówki?

Połykanie końcówek nie świadczy o lenistwie czy braku inteligencji. To efekt różnic między systemami gramatycznymi języków, z którymi dziecko ma styczność. Jeśli jeden z języków posiada uproszczoną fleksję (np. angielski), dziecko może przenosić tę zasadę na język, w którym końcówki niosą bardzo ważne znaczenie (np. polski).

Wpływa na to również:

  • nierówny kontakt z językami,
  • funkcjonalne użycie języka (kiedy, gdzie i z kim dziecko mówi),
  • miksy kodów językowych w codziennych sytuacjach,
  • brak wzorców odmiany w naturalnym otoczeniu.

Dlatego konsultacja online ze specjalistą dwujęzyczności jest tak cenna — pozwala ocenić, czy problem dotyczy wyłącznie interferencji językowej, czy może wynika z głębszych trudności w przetwarzaniu języka.


Połykanie końcówek – kiedy to sygnał do działania?

Dzieci dwujęzyczne przechodzą różne fazy rozwoju językowego, jednak są sytuacje, które powinny wzbudzić czujność:

  • dziecko stale pomija końcówki fleksyjne,
  • końcówki pojawiają się losowo, bez logicznego systemu,
  • zrozumienie mowy nie rozwija się równolegle z jej produkcją,
  • język polski jest znacząco uproszczony mimo długiej ekspozycji.

Tutaj terapia online może wesprzeć rozwój morfologii, ponieważ logopeda pracuje nad:

  • słuchowym różnicowaniem form gramatycznych,
  • budowaniem schematów zdaniowych,
  • automatyzacją końcówek w grach i dialogach,
  • rozumieniem funkcji gramatycznych (kto? co? gdzie? komu?).

Logopeda online może obserwować, jak dziecko używa obu języków w prawdziwych sytuacjach domowych — co znacznie ułatwia trafną diagnozę.


Dom jako środowisko treningowe końcówek

Rodzice mają ogromny wpływ na utrwalenie fleksji. Wystarczy:

  • często parafrazować i dopowiadać poprawne formy,
  • zachęcać do opowiadania o wydarzeniach w czasie przeszłym i przyszłym,
  • stosować naprzemienność języków w określonych porach lub kontekstach,
  • czytać książki z bogatą odmianą rzeczowników i czasowników.

A jeśli pojawiają się wątpliwości — konsultacja online to szybki i bezpieczny sposób na uzyskanie fachowej oceny bez wychodzenia z domu.


Podsumowanie

Połykanie końcówek jest typowe dla dwujęzycznych maluchów, ale nie zawsze można je pozostawić same sobie. Gramatyka polskiego to system, który trzeba usłyszeć, zrozumieć i wielokrotnie przećwiczyć, aby stał się naturalny. Dlatego odpowiednio wcześnie wdrożona terapia online pomaga uniknąć późniejszych trudności szkolnych i komunikacyjnych.

Jeśli masz wrażenie, że dziecko „gubi kawałki języka” — reaguj. Końcówki mają ogromne znaczenie. A droga do poprawy zaczyna się od pierwszej rozmowy ze specjalistą.

dlaczego warto wspierać rozwój mowy dwujęzycznej, jak wspierać rozwój poprawnej wymowy w języku polskim, logopeda online zapewnia konsultacje i terapię online dla dzieci wychowujących się w dwujęzycznym środowisku poza granicami polski, mają utrudniony dostęp do polskojęzycznego logopedy stacjonarnego, Opóźniony rozwój mowy: Czy moje dziecko mówi za mało? zaburzenia przetwarzania słuchowego, komunikacja dziecka z ASD, dzieci z afazją dziecięca, połykanie końcówek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress