Dobra, trochę nie do rymu mi wyszło z tym tytułem. Ale dzisiaj post dla rodziców, których dzieci będą musiały używać przynajmniej dwóch języków i wychowują się jako dwujęzyczne. Nie raz o tym pisałam, ale napiszę jeszcze raz 🙂 Funkcje poznawcze takiego malucha rozwijają się tak samo jak funkcje poznawcze dziecka jednojęzycznego. W praktyce oznacza to tyle, że dzieci dwujęzyczne osiągają te same poziomy pewnych umiejętności, co ich jednojęzyczni koledzy. Poniżej przykład takowych umiejętności.
I pamiętajcie, drodzy rodzice, dziecko dwujęzyczne będzie miało mniejszy zasób słów w danym języku niż jego jednojęzyczny kolega, ale funkcje – nazwijmy to – fizjologiczne pojawiają się w tym samym czasie, bo nie są zależne od ilości języków! Dziecko dwujęzyczne głuży w wieku 3-4 miesięcy, gaworzy w wieku 6-9 miesięcy i mówi pierwsze wyrazy w wieku 12 – 15 miesięcy! A zaczyna łączyć wyrazy w zdania (czasem mieszając bardzo języki) w wieku 2 lat (zdanie = „mama am”, „mama da”, „miś je”, „hau tam!”). Dopiero później pojawiają się różnice w rozwoju językowym dzieci wielo- i jednojęzycznych 🙂