Dzisiaj post dla mnie z jajem 😉
Dlaczego? Dlatego, że długo nie wierzyłam, że ten post może komuś pomóc! Umówmy się – nie wszyscy muszą pamiętać z podstawówki czym jest głoska! ALE! Jak zobaczyłam w statystykach w słowach kluczowych ciągle powtarzające się zapytanie „co to jest głoska” to wrodzona jadowitość nie pozwoliła mi nie zareagować:))
LITERĘ CZYTAM ORAZ PISZĘ, GŁOSKĘ WYMAWIAM ORAZ SŁYSZĘ.
I tyle z definicji :))
Liter w alfabecie polskim mamy 32:
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż
głosek trochę więcej, bo wszystkie dwuznaki tworzą głoski:
SZ CZ DŻ RZ CI ZI NI DZI DŹ.
SZ CZ DŻ RZ CI ZI NI DZI DŹ.
Zatem w wyrazie OKO mamy 3 litery i 3 głoski, ale w wyrazie KASZA mamy 5 liter i 4 głoski: ka[sza]a. W wyrazie DZWONEK mamy 7 liter i 6 głosek.
Zabawa zaczyna się przy głoskach miękkich i zmiękczonych. Głoski miękkie to te, które znamy: [ś, ź, ć, dź, ń, si, zi, ci, dzi, ni], ale także [ki, gi, chi]!!! Głoski zmiękczone to [pi=p`, b`, w`, t`, d`, l` b` m`], ale również [c`] np. w wyrazie [circa = łac. około].
Zabawa zaczyna się przy głoskach miękkich i zmiękczonych. Głoski miękkie to te, które znamy: [ś, ź, ć, dź, ń, si, zi, ci, dzi, ni], ale także [ki, gi, chi]!!! Głoski zmiękczone to [pi=p`, b`, w`, t`, d`, l` b` m`], ale również [c`] np. w wyrazie [circa = łac. około].
Jak ktoś chce wiedzieć jak powstaje głoska, to zapraszam na ten post.
I tyle w temacie :))
co do głosek zmiękczonych p’, m’, l’ itd… Są dwie szkoły. Zatem Chciałabym uczulić na zapoznanie się ze sposobem, jaki wprowadzony jest w szkole 😉
W Krakowie uczyłam się fonetyki w sposób podany w poście. W Gdańsku już tych miękkich nie ma. Może warto byłoby zaapelować do językoznawców, aby ten system jakoś ujednolicić?…
@ Edyta, a jak wprowadzasz w szkole?
Korzystam z podręczników WSiPu i tam wprowadzam głoski zmiękczone np. w wyrazie wiadro wi-a-d-r-o. W wyrazie zima zi-i-m-a. Naprawdę jest do tego jakaś inna filozofia?
Edyta, zaintrygowałaś mnie bardzo. Przeszukałam Internet. Znalazłam Lublin: http://www.kul.pl/spolgloski-miekkie-i-zmiekczone,art_33963.html i Warszawę: http://lukaszrokicki.pl/2011/12/12/podzial-glosek-polskich/ Nie znalazłam Gdańska, a chwilowo nie mam dostępu do polskich bibliotek. Powiedz mi zatem, proszę, jak uczy Gdańsk? Bardzo jestem ciekawa
http://www.sciaga.pl/slowniki-tematyczne/3673/klasyfikacja-glosek/ tutaj w ogóle nie ma podziału na miękkie i zmiękczone, więc chyba rzeczywiście jakieś uproszczenia w szkole się stosuje. W podręczniku, którego używałam w II klasie szkoły podstawowej, za miękkie uważa się te, które dla mnie też są miękkimi.
Rzeczywiście.
Ale w moim podręczniku dla klasy IV (WSiP) jest wyraźny podział na miękkie i zmiękczone takie, jak we wpisie. Pewnie dlatego, że to starsza klasa.
Jakieś potwierdzenie, że „ki, gi, chi” to też głoski? Wiele materiałów tego nie podaje.
Każdy podręcznik do nauki gramatyki opisowej języka polskiego, który znam tak podaje, m.in. Bąk czy Strutyński.
nie fajne
co łał
aha XD
Kontynujemy nasz cykl prezentowania nowych, ciekawych blogow firmowych. Dzisiaj zapraszamy Was do zglebienia tajnikow swiata logopedii. Rozmawiamy z Katarzyna Czyzycka, ktora jest autorka i redaktorka bloga „ Gloska – z punktu widzenia logopedy ”
dziekuje za pomoc,
ile głosek w takim razie ma słowo „działkowiec”?
8?
dzi-a-ł-k-o-w-i-e-c
9?
Dzi-i-a-ł-k-o-wi-i-e-c. Że 10
Wg tego co teraz uczą ma być niby tak.
Za moich czasów w szkole było
Dzi-a-ł-k-o-w-i-e-c czyli 9
I weź bądź mądry…
a może dzi-a-ł-k-o-wi-e-c? 8
Nie ogarniam tych głosek!
nie zapomniałeś o czymś . Jeszcze ń