Czasem zastanawiam się, czy ET miałby łatwiejsze zadanie na Ziemi, gdyby tylko mógł poprosić o pomoc logopedę. A może on po prostu miał opóźniony rozwój mowy (ORM)? Żarty na bok, ale mówienie o ORM to dla mnie temat tak fascynujący jak kosmos dla astronoma.

Opóźniony Rozwój Mowy (ORM) to częsty temat w gabinetach lekarskich. Jest to zaburzenie rozwoju językowego, w którym u dziecka występują trudności z nabywaniem zdolności mówienia zgodnie z oczekiwanymi normami rozwojowymi. Obejmuje sytuacje, gdy dziecko rozwija swoje umiejętności językowe wolniej niż rówieśnicy, nie osiągając w określonym wieku oczekiwanych etapów rozwoju mowy. Niestety, bywa często bagatelizowany przez pediatrów, którzy uspokajają zaniepokojonych rodziców: „Ma jeszcze czas”, „Dziadek Stasiek mówił późno, ale od razu pełnymi zdaniami”. Jednak specjaliści, w tym logopedzi, podkreślają, że przypadki dzieci z ORM stale rosną, a ignorowanie problemu może prowadzić do poważnych konsekwencji w przyszłości, szczególnie w szkole.

Kamienie milowe rozwoju mowy wskazują, że dwulatek powinien łączyć dwa słowa w zdanie. Oto przykładowe normy rozwojowe:

  • [m], [mi]: do 16 miesiąca życia
  • [t], [d]: do 18 miesiąca życia
  • [l]: do 3. roku życia
  • [s], [z]: do 30 miesiąca życia
  • [sz], [ż]: do 4. roku życia
  • [c], [dz]: do 42 miesiąca życia
  • [cz], [dż]: do 4,5 roku życia
  • [r]: do 5,5 roku życia

Jeżeli dziecko nie wymawia tych głosek w odpowiednim czasie, warto skonsultować się z logopedą, by zrozumieć przyczyny i ustalić plan terapii.

  • Prosty ORM (PORM): Opóźnienie w wymawianiu poszczególnych głosek, które zazwyczaj można „wyleczyć” przez regularne ćwiczenia i terapię.
  • Samoistny ORM (SORM): Brak znanej przyczyny opóźnienia, jednak dziecko z czasem zaczyna mówić pełnymi zdaniami.
  • Niesamoistny ORM (NORM): Przyczyna opóźnienia jest znana (np. zaburzenia słuchu, neurologiczne, autyzm).
  1. Problemy w komunikacji: Brak umiejętności komunikacji może skutkować frustracją i agresją w kontaktach z rówieśnikami.
  2. Trudności szkolne: ORM wpływa na zdolności czytania i pisania, prowadząc do problemów z nauką.
  3. Zaburzenia emocjonalne: Brak zrozumienia dziecka przez rodziców może prowadzić do frustracji.
  4. Inne zaburzenia: Niekorygowane ORM może maskować inne problemy, takie jak autyzm czy zaburzenia słuchu.
  1. Mów normalnie: Unikaj przesadnego spieszczania słów.
  2. Proste zdania: Stosuj krótkie, proste zdania.
  3. Opisuj działania: Nazywaj czynności dziecka w czasie rzeczywistym.
  4. Unikaj powtarzania: Zamiast nakazywać powtarzanie słów, zadawaj pytania, zachęcając do odpowiedzi.
  5. Nie koryguj: Delikatnie poprawiaj błędy, pokazując właściwą formę.
  6. Zabawa i ruch: Aktywny tryb życia wpływa pozytywnie na rozwój dziecka.

Podsumowanie: Opóźniony rozwój mowy wymaga uwagi i wsparcia. Terapia logopedyczna dostosowana do potrzeb dziecka może pomóc w prawidłowym rozwoju komunikacyjnym i ułatwić start w edukacji.

Obserwujcie nasze profile na Instagram i Facebook aby śledzić najnowsze wpisy!

Przenieś na stronę z rezerwacją wizyty online

Nie ma komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress