Wielu rodziców dzieci dwujęzycznych staje przed wyzwaniem wspierania prawidłowego rozwoju mowy. Warto poznać kilka kluczowych informacji, które pomogą lepiej zrozumieć proces, w którym kształtuje się poprawna wymowa.

Każda wada wymowy jest inna i wymaga indywidualnej diagnozy i terapii. Logopeda online pomoże zidentyfikować specyficzne potrzeby dziecka i dostosować odpowiednie ćwiczenia. Pamiętaj, że samodzielne próby naprawy wad wymowy mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

Głoska [r] jest drżąca i dziąsłowa, co oznacza, że podczas jej wymawiania czubek języka drży tuż przy dziąsłach. Występuje ona tylko w języku polskim i czeskim oraz w niektórych dialektach norweskiego.

  1. Pierwsze [R] u niemowlaków:
    • Często zanika i jest gardłowe, podobne do francuskiego [R], a nie polskiego.
  2. Wiek pojawienia się [R]:
    • Głoska [R] pojawia się u dzieci przed 6. rokiem życia.
  3. Poprzedzające głoski:
    • Przed pojawieniem się [R], dziecko musi opanować [sz], [ż], [cz], [dż] i [l]. Bez tych głosek [R] się nie pojawi. Przeczytaj wpis Głoskowe Alerty.
  4. Szkoły wymowy:
    • Istnieją dwie szkoły dotyczące zamiany [R] na [j]. Jedna uważa, że jest to poprawne dla dzieci poniżej 6 lat, druga, do której należę, mówi, że należy jak najszybciej przestawić dziecko na wymowę [l], co ułatwia późniejsze wymawianie [R].
  5. Poprawna wymowa [R]:
    • Każda wymowa [R] inna niż drżenie przy dziąsłach jest nieprawidłowa i jest wadą wymowy. Dziecko do 6. roku życia ma prawo nie mówić [R], ale nie powinno zamieniać jej na inne dźwięki.

Jeśli Twoje dziecko nie realizuje głosek poprzedzających warto skonsultować się z logopedą aby ustalić przyczynę i plan terapeutyczny.

  • Rozmowa z dzieckiem: Rozmowa z dzieckiem, może poprosić o powtórzenie kilku słów, choć dziecko ma prawo odmówić. Często używamy obrazków do rozmowy, aby ocenić wymowę.
  • Wywiad z rodzicami: Zapytamy o historię gryzienia, preferencje żywieniowe i inne zachowania dziecka.
  • Badanie napięcia mięśniowego języka: Stacjonarny logopeda sprawdza napięcie mięśniowe języka, często używając szpatułki z nutellą. Ważne jest również ocenienie sposobu połykania, które może wpływać na wymowę [R].
  • Sprawdzenie odruchu kąsania.

Najczęstszą przyczyną nieprawidłowej wymowy [R] jest zła praca języka. Warto konsultować się z logopedą online i zwracać uwagę na poprawność wymowy [sz] i [cz].

  1. Wyklucz papki z diety:
    • Podawaj dziecku jedzenie rozgniecione widelcem, nieblendowane.
  2. Zamiast smoczka, skórka chleba:
    • To lepsza alternatywa wspomagająca rozwój mięśni ust.
  3. Oblizuj górną wargę z dzieckiem:
    • Choć to ćwiczenie nie jest kluczowe, działa profilaktycznie.
  4. Nie zwlekaj z wizytą u logopedy:
    • Jeśli dziecko nie mówi głosek zgodnie z normą, idź do logopedy.
  5. Unikaj smoczka:
    • Smoczek powoduje wady zgryzu i wymowy u 80% dzieci.
  6. Pozwól dziecku mówić:
    • Nie poprawiaj go ciągle, aby nie zamknęło się w sobie.
  7. Uśmiechnij się:
    • Masz cudowne dziecko!

Pamiętaj, że im wcześniej zareagujesz na problemy z wymową, tym łatwiejsza będzie terapia.

logopeda online, dzieci dwujęzyczne, rozwój mowy, umów wizytę, zarezerwuj termin
umów się na wizytę aby skonsultować się z polskim logopedą online czy u dziecka jest poprawna wymowa głoski R

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress