Międzynarodowy Dzień Kota przypada 8 sierpnia, więc to wymarzony moment, by wpleść do domowej zabawy kilka kocich łamańców językowych. Dzieci kochają mruczki, zatem motyw kota automatycznie podnosi motywację i, co ważne, w naturalny sposób angażuje trudne głoski: /k/–/c/–/cz/–/sz/–/r/–/m/. Poniżej znajdziesz krótkie ćwiczenia oraz zestaw łamańców, dzięki którym połączysz radosne miauczenie z konkretną pracą nad artykulacją. Gimnastyka języka z kotem – to musi się udać!


1. Gimnastyka języka na rozgrzewkę: „Kotki łapką puk, puk”

  1. Usiądźcie naprzeciwko lustra.
  2. Dziecko stuknie opuszkiem palca w stół i mówi „puk, puk”.
  3. Zróbcie to samo głoską /k/ – „kuk, kuk”, później /c/ – „cuk, cuk”.
  4. Powtórzcie 10 razy, bo rytm wyraźnie rozgrzewa usta i język.

Cel: przygotowanie mięśni i skupienie uwagi.


2. Łamańce w kociej odsłonie

Głoska w fokusieŁamaniecJak ćwiczyć?
/sz/„Sześć szarych kotów siedzi
w szafie”
Zaczynaj powoli, stopniowo przyspieszaj tempo.
/cz/„Czarny kocur czesał cztery czubate czapki”Przy każdej „cz” klaszcz w dłonie.
/r/„Rudy ryś ryczy, mruczy i myje ryjek”Przed i po łamańcu zrób serię „rrrr” jak mruczenie.
/k/–/c/„Kici kici – kacper kot kica do korytka”Wymawiaj seriami: /k/–/c/–/k/–/c/, potem całe zdanie.

Powtarzaj każdy łamaniec trzykrotnie, ale jeśli dziecko zacznie się mylić, zwolnij i wróć do wolniejszego tempa. Kluczem jest dokładność, nie szybkość.


3. Gra „Mruczące echo”

  • Rodzic mówi: „mrrr – kot mruczy na kolanach”.
  • Dziecko powtarza, przedłużając „r” możliwe najdłużej.
  • Za każdym razem dodaj nowe słowo: „mrrr – kot mruczy na kolanach, kocyk, krześle…”.

Cel: utrwalenie drżącej głoski /r/ oraz kontrola oddechu.


4. Koty wierszoklety – kreatywne układanki

  1. Napisz na karteczkach słowa: kot, kocyk, kolacja, myszy, kapcie.
  2. Dziecko losuje trzy kartki i, łącząc je w jednym zdaniu, układa mini-wierszyk, np. „Kot kicnął na kocyk i złapał kapcie”.
  3. Powtórzcie zdanie dwa razy, a potem wymieńcie jedno słowo, by stworzyć nowy wers.

Cel: spontaniczne użycie nowo utrwalonych głosek w kontekście zdania.


5. Dwujęzyczny „Cat bingo”

Jeśli mieszkacie poza Polską, stwórz dwujęzyczną planszę bingo: po polsku „kot”, „mysz”, „mleko”, po angielsku „cat”, „mouse”, „milk”. Kiedy lektor audiobooka lub opiekun czyta bajkę o kocie, dziecko zaznacza słowo, które właśnie usłyszy w obu językach. Wygrywa, gdy zapełni jedną linię.

Cel: automatyczne skojarzenie dwóch kodów językowych z konkretnym kontekstem dźwiękowym.


Bonus: Koci podcast na dobranoc

Na platformie Pomelody znajdziesz pięciominutowy odcinek „Kicia i nocne echa”, który łączy spokojną narrację z odgłosami mruczenia i szeleszczenia. Włącz go przed snem, a potem poproś dziecko, by powiedziało, które dźwięki rozpoznało. Łączysz relaks, trening słuchu fonemowego i nowe słownictwo.


Podsumowanie

Międzynarodowy Dzień Kota to świetny pretekst, by gimnastyka języka zamieniła klasyczne łamańce w „kocie” wyzwania językowe. Rytm mruczenia, sylaby „kici-kici” i puchate skojarzenia budują naturalną motywację, jednocześnie wzmacniając /sz/, /cz/, /r/ i inne trudne głoski. Wybierz jeden łamaniec dziennie, dodaj „Mruczące echo”, a polszczyzna Twojego dwujęzycznego malucha zabrzmi pewniej nim sierpień się skończy.

Udanych „miau”-prób!

dwujęzyczność - skontaktuj się z logopedą online, jak nie stracić kontaktu z językiem polskim, przerwa wakacyjna - czyli 5 mitów, które wpływają na postępy w rozwoju mowy, bo ćwiczyć mowę możesz wszędzie, nawet w samochodzie, samolocie czy na plaży, wakacyjna konfrontacja z językiem, co robić aby pewność siebie w mówieniu wzmocnić, tożsamość językowa zakorzenia dwujęzyczność, ćwiczenia ssania i żucia, gimnastyka języka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress