O odwracaniu sylab pisałam już nieraz. Było i w odwróceniach i w naleśnikach. Poszukajcie:) Ale cały czas z nową siłą wraca do mnie pytanie: JAK UCZYĆ SYLAB ZAMKNIĘTYCH?

To jeszcze raz od początku 🙂
1. Sylaby zamknięte wprowadzamy na III etapie nauki czytania. Czyli równocześnie z dwuznakami.

2. Zaczynamy od sylab pierwszych, czyli tych z P, M, L.

a) AP, OP, EP, IP, UP, YP,
b) AM, OM, EM, IM, YM, UM,
c) AL, IL, YL, OL, EL, UL.
Póki co proste prawda 🙂

3. Przypominamy sobie ze szkoły co to są spółgłoski dźwięczne (b, d, g, z, dz, w, ż, dż, ź, dź) i uświadamiamy sobie, że – w języku polskim – jeśli stoją na końcu pewnej frazy nigdy nie są dźwięcznie wypowiadane. W praktyce oznacza to, że mówimy [chlep], [óf], [wąsz]

4. Powyższe przypomnienie potrzebne nam jest do uświadomienia sobie, że spółgłosek dźwięcznych w sylabach nie uczymy. Czyli nie ma AB, OB itp.

5. Kiedy dziecko opanuje AL, OL, EL można próbować podawać mu inne sylaby zamknięte ze zbiorów dalszych np. AK, ES. Jeśli opanowało regułę odwracania, bez problemów przeczyta inne sylaby zamknięte nie patrząc na zdziwienie mamy 🙂 Tak jak zrobiła to Pola na kocie:)

Kot ma ospę – pomysł inspirowany Anią.
1. Malujemy kota. U mnie pyszczek. I piszemy na tymże pyszczku sylaby otwarte.IMG_0254

2. Wycinamy z kolorowego papieru „cętki’ i na tych cętkach piszemy sylaby zamknięte pasujące do sylab otwartych na kocie.

IMG_0259

3. Pokazujemy dziecku sylabkę na cętce: „Popatrz to IT. Co pasuje do IT?”. Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, pomagamy mówiąc: „Do IT pasuje TI. Gdzie TI?”.

IMG_0258

4. Kładziemy cętkę sylabą do dołu na kocie:)

IMG_0260

5. Bierzemy kolejną cętkę. „Popatrz to AK. Gdzie pasuje?”.. Znów można podpowiedzieć, po trzeciej podpowiedzi (trzeciej sylabce) statystyczne dziecko zrozumie regułę odwracania. Jeśli nie – oznacza, że jego percepcja wzrokowa nie jest jeszcze na to gotowa, więc cierpliwie podpowiadamy dalej. Bowiem równie ważną rzeczą jest odnajdywanie sylab na kocie:)

6. Kot ma ospę 🙂

IMG_0261

Komentarze

  1. Fantastyczny blog 🙂 Mój maluszek ma na razie roczek i „czytanie” ogranicza się do wspólnego oglądania obrazków i nauki przewracania kartonowych stron, ale jak znalazłam tego bloga, to się nie mogę oderwać – skarbnica wiedzy na przyszłość, co robić, czego nie robić, na co zwracać uwagę i jak się bawić żeby były z tego jeszcze extra bonusy w późniejszej edukacji :)))
    Mam pytanie co do pkt. 4.:
    „Powyższe przypomnienie potrzebne nam jest do uświadomienia sobie, że spółgłosek bezdźwięcznych w sylabach nie uczymy. Czyli nie ma AB, OB itp.”
    Chyba miało być „spółgłosek dźwięcznych nie uczymy” ???

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress