Często (a nawet za często) dostaję od Was maile, że klocki z układanek lewopółkulowych się gubią, że dzieci nie chcą układać, że układanki są za drogie, a kwadraty zrobione z papieru kolorowego jak tutaj są do niczego w małych rączkach.
Cóż mogę powiedzieć poza: chyba mam dla Was alternatywę:)
KLAMERKI 🙂
klamerki
Do zabawy potrzebne nam będą:
– klamerki (spinacze),
– kawałek tektury,
– kredki lub pisaki.

Logopeda blog Kraków Hamburg dwujęzyczność rozwój mowy dziecka

Jak się bawić? 
Pokazuję w kolejności od najłatwiejszych ćwiczeń.

1. Układam swój klamerkowy wzór, daję dziecku spinacze w takiej ilości i kolorach, w jakiej są mu potrzebne do powtórzenia wzoru. Dziecko układa

Logopeda blog Kraków Hamburg dwujęzyczność rozwój mowy dziecka analiza i synteza

2. A tu to samo, tylko więcej elementów  🙂

Logopeda blog Kraków Hamburg dwujęzyczność rozwój mowy dziecka analiza i synteza

3. Tu już trochę trudniej: mój wzór został sfotografowany i dziecko odtwarza go na podstawie fotografii

Logopeda blog Kraków Hamburg dwujęzyczność rozwój mowy dziecka analiza i synteza

4. Myślenie symboliczne – najtrudniejsze. Na kartce narysowałam wzór. Każdy prostokąt oznacza klamerkę. Dziecko odtwarza wzór patrząc na rysunek. Musi zdać sobie sprawę, że prostokąt to spinacz.
a) wzór prosty

Logopeda blog Kraków Hamburg dwujęzyczność rozwój mowy dziecka analiza i synteza
b) wzór trudniejszy

Logopeda blog Kraków Hamburg dwujęzyczność rozwój mowy dziecka analiza i synteza

5. Figury przestrzenne – to już niezłe ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, analizy i syntezy wzrokowej i motoryki. Dziecko patrzy na fotografię i odtwarza wzór
a) prosta figura czteroelementowa

Logopeda blog Kraków Hamburg dwujęzyczność rozwój mowy dziecka analiza i synteza
b) figura wieloemelementowa

zdjęcia1

Czego uczą zabawy z klamerkami?

Analizy i syntezy wzrokowej i motoryki, także koordynacji ręka – oko. Niektóre dzieci (i rodziców) uczą cierpliwości i koncentracji. A sama analiza i synteza potrzebna jest do nauki czytania – ale to wiecie:) Ale myślę, że są też fajną zabawą po prostu 🙂

Komentarze

  1. Bardzo nam sie ta alternatywa dla znienawidzonych kwadracikow podoba. Zwlasza, ze wraz z glowka i raczka pracuje. Dziekujemy i adoptujemy.
    AmP

  2. Ve ry goooood! Zapożyczam z zachowaniem autorskich praf 😉 A swoją drogą…. Ma Pani jakiś pomysł na wykorzystanie miarek po mleku modyf. (mam żółte i czerwone ? Zberałam kiedyś (chyba jakieś takie a’la nauczycielskie skrzywienie) i mam tego muuuultuuuuuuuuum 😀 Myślałam o sylabach, ale może jakiś jeszcze pomysł…

  3. Wygląda fajnie, chociaż ciężko do odwzorowywania zachęcić trzylatkę, która na każdym kroku zaznacza swoją indywidualność 🙂 „Ładny wzorek ułożyłaś mamusiu. A ja mam taki pomysł i zrobię tak. Nieee, nie chcę tak samo” 🙂

    1. „Ładny wzorek ułożyłaś kochanie, to teraz mamusia ułoży tak samo jak Ty. O taki, taki i taki… ładnie?” (mamusia MYLI SIĘ SPCJALNIE i czeka na reakcję córki. Jak małe zauważy pomyłkę to mamusia mówi: „O, mama gapa!! A jak powinno być?” W ten sposób mamy i indywidualność córki i odwzorowywanie :):p)

  4. To ja jeszcze wrzucę swoje 5 groszy do klamerkowego wątku. Oprócz wymienionych propozycji ja jeszcze ćwiczę czytanie i „wieszanie prania” na lampie. Na papierowych ubrankach mam samogłoski, sylabki (zależy co uczymy). Dziecko czyta jak zrobi to prawidłowo wrzuca do pralki, po „wypraniu” znów czyta i w nagrodę wiesza klamerkami na ramieniu lampy . No i mamy dwa w jednym ćwiczymy ręce i czytanie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress