Dziś mam dla Was nowy sposób na wprowadzenie sylab. Znaczy: sposób cały czas ten sam – przez kontekst, ale nową zabawę. Tym razem bohaterem jest Małpa. Małpa i banany 🙂

1. Zapoznanie z paradygmatem, czyli z sylabami z konkretną spółgłoską

„Zobacz to jest Mąłpa. Małpa bardzo lubi banany. O! A tu ma banany różnych gatunków, różnią się kolorami. Przeczytamy jak się nazywają te gatunki bananów?”

małpa blog0

Kolorowe banany powodują, że dziecko zaczyna kojarzyć sylabę z kolorem. (Masło maślane mi dzisiaj wychodzi). Ale ogółem: sylaby pojawiają się w kontekście. Na początku to bardzo ważne. Dlaczego? O tym w punkcie 4. 🙂

2. Dopasowywanie taki sam – taki sam.

„O! Popatrz, tu już mamy same dojrzałe banany. Och!! banany pogubiły cienie!! Który banan pasuje do którego cienia?”

małpa blog1

Dzięki temu zabiegowi dziecko zapoznaje się z wyglądem sylaby i potrafi dopasować taką samą do takiej samej (ćwiczy percepcję wzrokową :D). Dla dzieci starszych warto przygotować takie cienie 🙂

małpa blog1a

3. Sekwencje sylab.

„Popatrz, Małpa mówi, na które banany ma ochotę. Dasz jej je?”

małpa blog2

Przy czym trzeba pamiętać, że zmieniamy sekwencje zaraz po tym, jak dziecko rozwiąże zadanie.

4. Rozumienie

„A teraz ja Ci powiem, które banany chce Małpa. Daj jej banana PO” i ewentualnie „Banan PO był ten ciemnozielony” (i tu wiecie po co jest kontekst!)

małpa blog3

A potem PE, PI i inne.. 🙂

5. Nazywanie.

„A teraz Ty sam daj Małpie banany! Tylko pamiętaj! Mów jej, którego banana jej dajesz!”

Oczywiście banany nie muszą być PA PO PU PI PE PY. Możecie je zamienić na dowolny paradygmat.

Komentarze

  1. Dziękuję, Kasiu, mój 3.latek nie łapie paradygmatu PA, a małpki uwielbia 🙂 i jestem pewna, że Twój pomysł zadziała 🙂

  2. ja jestem przed wprowadzaniem tego paradygmatu, więc bardzo się cieszę!! oby jak najwięcej pomysłów na paradygmaty!!

  3. Fajnie że jedna zabawa a tyle jej wersji – są cienie, jest podawanie tego co chce małpa a można jeszcze stworzyć dwa zestawy jeden dla mamy jeden dla dziecka i np dziecko ma dać te sylaby co mama a później mama te co syn wymyślił ( takie małpy bliźniaczki – muszą jeść to samo). Mój syn lubi jak ja wykonuje jakieś zadania tak jak on.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress