Na zajęciach logopedycznych można się świetnie bawić. Można też w domu – pobawić się tak, aby trochę poćwiczyć logopedyczne. Postanowiłam opisać 5 gier, które uważam za jedne z lepszych zabaw, wpisujących się w powyższą filozofię .  

 

 

Gra polega na ułożeniu na czas, jak największej ilości konstrukcji z kolorowych, drewnianych klocków. Czyli właśnie – „MAKE” – zrób i „BREAK”- zburz! Bo burzyć trzeba szybko, żeby zdążyć z kolejną konstrukcją zanim upłynie czas! GRA JEST ŚWIETNA! Niby prosta ale nie, nie! Pozory mylą. Wymaga doskonałej koncentracji, skupienia, uwagi. Doskonali myślenie sekwencyjne, planowanie ruchu, syntezę i analizę wzrokową, lateralizację. Trzeba działać szybko i myśleć jak efektywnie budować i burzyć. Wbrew pozorom gra męczy umysł, ale dla równowagi jest też dużo śmiechu.

 

  • OPERACJA

 

„Operacji” nikomu chyba przedstawiać nie trzeba. Świetna gra zręcznościowa. Doskonali pracę ręki. Wymaga ruchów opanowanych i bardzo, bardzo precyzyjnych. Uwaga i koncentracja na najwyższym poziomie! „Bzzzzzz!” O-PE-RAC-JA!

 

  • TWISTER

 

Uważam za doskonały pomysł dla WSZYSTKICH (głównie z uwagi na walory śmiechowo – ruchowe). Natomiast z punktu widzenia logopedycznego „Twister” do doskonała propozycja dla dyslektyków. ILEŻ TU JEST RUCHÓW SKRZYŻOWANYCH! Ileż złożonych poleceń. Jak dużo tu myślenia matematycznego! „Lewa noga na czerwone pole, prawa ręka na niebieskie!” Nic tylko grać! I ćwiczyć!

 

  • ZGADNIJ KTO TO? (ang. Guess who?)

 

Dla kogo? Dla wszystkich, który mają problem z zadawaniem pytań i muszą się tego nauczyć. A zatem na tapetę idą: opóźniony rozwój mowy, nauka języków (!!!), zaburzenia ze spectrum autyzmu… Świetne ćwiczenia językowe! I na dodatek: ćwiczymy komunikację i użycie języka w sytuacji zabawowej – najbardziej naturalnej dla dziecka!

 

  • SCRABBLE

 

Dla dużych i małych, choć ci „mali” aby zagrać powinni już umieć czytać i pisać. Niemniej „Scrabble” w zestawieniu nie mogło zabraknąć! Ponadczasowa (początki gry sięgają 1938 roku) gra w słowa, do której potrzebna jest już wiedza metajęzykowa. Każda runda rozwija!

A według Państwa? W co warto pograć?

AUTOR:

Hanna M. Górna – logopeda kliniczny, terapeuta, pedagog. Specjalizuje się w stymulacji rozwoju językowego oraz programowaniu języka u dzieci do 6 roku życia. Bada temat rozwoju językowego dzieci wielojęzycznych.  www.bajka.blog

Wszystkie zdjęcia pochodzą z Internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress