Już tyle napisano o rozwoju mowy dzieci dwujęzycznych i jednojęzycznych w Internecie, że czasem mam wrażenie, że napisano już wszystko. A tymczasem nadal królują pytania i mity, więc.. cóż robić?

Pokażę Wam tabelkę:

Dziecko dwujęzyczne Dziecko jednojęzyczne
Głuży w 3 m-cu życia (aghhh) Głuży w 3 m-cu życia (aghhh)
Gaworzy, czyli naśladuje sylaby i powtarza je, bawi się nimi w 7 m-cu życia (mamamamama) Gaworzy, czyli naśladuje sylaby i powtarza je, bawi się nimi w 7 m-cu życia (mamamamama)
Około 1. r.ż. mówi przynajmniej trzy wyrazy zrozumiałe dla rodziców/niani/dziadków. Wyrazy mogą być z różnych języków. Około 1. r.ż. mówi przynajmniej trzy wyrazy zrozumiałe dla rodziców/niani/dziadków.
Około 2. urodzin łączy dwa wyrazy w pierwociny zdania, mogą to być wyrazy z różnych języków, mogą być w jednym. Około 2. urodzin łączy dwa wyrazy w pierwociny zdania.
Około 3.r.ż. pyta. Pyta. Pyta.. i ciągle pyta 😊 Około 3.r.ż. pyta. Pyta. Pyta.. i ciągle pyta 😊
Około 4.r.ż. opowiada o świecie budując zdania złożone. Zaczyna się okres świadomego rozróżniania języków. Około 4.r.ż. opowiada o świecie budując zdania złożone.

Powiedzcie mi czym się różnią te dwie kolumny od siebie?

Prawie niczym 🙂

Wszystkie najnowsze badania naukowe wskazują, że rozwój mowy dzieci dwujęzycznych przebiega podobnie do rozwoju mowy dziecka jednojęzycznego. (Polecam J. Paradis). Mit opóźnionego w rozwoju mowy dwujęzyczka wziął się ze starych badań, kiedy „na tapetę” wzięto dzieci z biednych dzielnic meksykańskich Nowego Jorku. Udowadniano wtedy, że dwujęzyczność powoduje opóźnienia. Badania te zostały obalone – dziś już wiemy, że wpływ na owe opóźnienie miały przyczyny środowiskowe.

Wiemy też, że dwujęzyczność/wielojęzyczność nie powoduje opóźnień w rozwoju mowy. Wiemy też jak wpływa na rozwój dziecka.. na tyle, na ile znamy mózg.

O tym w następnym wpisie, jeśli macie ochotę poczytać 😉

Komentarze

  1. No ludzie nie są świadomi za bardzo tego że tak jest i dlatego nie chcą uczyć dziecka 2 języków bo myślą że się opóźni w rozwoju a tak na prawdę na moje to dobre rozwiązanie żeby uczyć dziecko już od maleńkości.

  2. Syn od urodzenia słuchał rozmów w 3 językach a uczył się mówić w dwóch równolegle. Nie ma do dziś żadnych problemów z mową a nawet więcej, mówił więcej i do tego w wieku 2 lat tłumaczył dzieciom co mówią do siebie kiedy rozmawiały w tych dwóch różnych językach. Było to tak naturalne że dorośli się dziwili jak to jest możliwe. Dodatkowo zachował czyste akcentowanie w obu językach,a nauka kolejnych sprawia mu mniej problemu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress