Nauka czytania to skomplikowany proces, który wymaga od dzieci rozwinięcia wielu umiejętności. Wielu rodziców i nauczycieli zastanawia się, jak najlepiej rozpocząć ten proces, zwłaszcza w przypadku dzieci dwujęzycznych, dzieci z ryzykiem dysleksji czy dzieci z opóźnieniami rozwoju mowy. Dziś przyjrzymy się, dlaczego czytanie globalne może być skutecznym wstępem do nauki czytania metodą sylabową i jakie są etapy tego procesu.

Czytanie globalne polega na rozpoznawaniu całych słów jako jednostek. Zamiast analizować każde słowo na litery lub sylaby, dziecko uczy się rozpoznawać słowa jako całości. Więcej na temat metod przeczytacie tutaj.

Przykład: Słowo „{PÆRE}” po duńsku oznacza „gruszka”. Jak długo zajęłoby Ci skojarzenie tego słowa z obrazem gruszki bez pomocy internetu? Tyle czasu, ile zajmuje nauczenie się nowego języka. Nasz mózg potrzebuje czasu na skojarzenie słowa z obrazem, co wymaga wielu procesów neuronalnych.

  1. Motywacja i pewność siebie: Dzieci, które uczą się rozpoznawać całe słowa, szybciej widzą efekty swojej nauki, co zwiększa ich motywację i pewność siebie.
  2. Koncentracja i symbolizacja: Czytanie globalne uczy dzieci, że słowa są symbolami, które reprezentują konkretne przedmioty lub pojęcia. Dzięki temu dzieci rozwijają umiejętność koncentracji i myślenia symbolicznego.
  3. Wprowadzenie do czytania linearnie: Czytanie globalne jest wstępem do czytania linearnie (od lewej do prawej w naszej kulturze). Dzieci uczą się, że czytając słowo „jabłko”, widzą jabłko, a nie gruszkę.
nauka czytania globalnie

Obrazek do konkretu: Zaczynamy od dokładania obrazka do konkretnego przedmiotu. W ten sposób Dzieci uczą się kojarzyć obrazki z rzeczywistością.

Obrazek do konturu: Kolejnym etapem jest dokładanie obrazka do jego konturu. W rezultacie dziecko pokonuje pierwszy krok do symbolizacji.

Dzieci uczą się dopasowywać podpis (słowo) do konkretnego przedmiotu.

Podpis do obrazka: Ostatecznie, dzieci uczą się dopasowywać podpis do obrazka, zarówno kolorowego, jak i konturowego.

Po nauce rzeczowników, przechodzimy do czasowników, takich jak „JE”, „PIJE”, „MYJE”, „ŚPI”, „IDZIE”, „STOI”. Najlepiej używać zdjęć dziecka podczas wykonywania tych czynności, co dodatkowo ułatwia naukę.

Czytanie globalne jest świetnym wstępem do nauki czytania metodą sylabową. Z tego powodu metoda sylabowa, szczególnie polecana dla dzieci dwujęzycznych, dzieci z ryzykiem dysleksji i dzieci z opóźnieniami rozwoju mowy, ułatwia przyswajanie umiejętności czytania dzięki naturalnemu podziałowi na sylaby.

Nauka czytania to proces, który wymaga cierpliwości i zrozumienia indywidualnych potrzeb dziecka. Dlatego czytanie globalne może być skutecznym wstępem do nauki czytania metodą sylabową, pomagając dzieciom rozwijać pewność siebie, koncentrację i umiejętność myślenia symbolicznego. Mimo wszystko pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i może potrzebować różnych metod oraz tempa nauki.

Czy ten artykuł był pomocny? Zostaw komentarz i podziel się swoimi doświadczeniami!

logopeda online, dzieci dwujęzyczne, rozwój mowy, umów wizytę, zarezerwuj termin
nauka czytania dla dzieci, dwujęzyczność - skontaktuj się z logopeda online

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress