„Jeszcze ma czas”, „Chłopcy zaczynają mówić później”, „W szkole się nauczy” – to jedne z najczęstszych zdań, które słyszą rodzice dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Wielu opiekunów, zwłaszcza w środowisku dwujęzycznym, zastanawia się, czy logopeda to już teraz, czy lepiej poczekać do wieku szkolnego.

Tylko… co, jeśli ten czas oczekiwania wcale nie działa na korzyść dziecka?

Opóźnienie wizyty u logopedy może utrudnić naukę czytania i pisania, wpłynąć na relacje rówieśnicze, a nawet obniżyć pewność siebie dziecka. W dwujęzycznych rodzinach problem może być jeszcze większy – nieprawidłowa wymowa w jednym języku często „przenosi się” na drugi.

Czy rzeczywiście warto „poczekać”? Sprawdźmy, jakie mogą być konsekwencje opóźnionej diagnozy!


Jakie są skutki zbyt późnego zgłoszenia się do logopedy?

Opóźniona nauka czytania i pisania

Dzieci, które mają problemy z mową, często mają również trudności z nauką czytania i pisania. Jeśli dziecko nie słyszy różnic między dźwiękami (np. „sz” i „s” albo „t” i „d”), może mieć trudność z ich zapisaniem i rozpoznawaniem w tekście.

Konsekwencje:

  • Trudności w składaniu liter w słowa.
  • Problemy z rozumieniem tekstu.
  • Wolniejsze tempo nauki w porównaniu do rówieśników.

Zaniżona samoocena i trudności społeczne

Dzieci, które mają trudności z wyraźnym mówieniem, często stają się nieśmiałe lub unikają mówienia w grupie. Rówieśnicy mogą je poprawiać lub – co gorsza – śmiać się z ich wymowy.

Możliwe konsekwencje:

  • Dziecko mniej chętnie nawiązuje kontakty.
  • Może czuć się gorsze lub mniej zdolne niż rówieśnicy.
  • Unika wypowiedzi na forum klasy – co może negatywnie wpłynąć na przyszłe wystąpienia publiczne czy pewność siebie.

Utrwalenie nieprawidłowych wzorców mowy

Im dłużej dziecko mówi nieprawidłowo, tym trudniej będzie mu zmienić utrwalone schematy.

Co może się stać?

  • Wady wymowy (np. seplenienie, reranie) mogą utrwalić się na stałe.
  • Problemy artykulacyjne mogą wpływać na sposób wymawiania w języku obcym.
  • Dziecko może mieć trudności z wyraźnym mówieniem nawet w dorosłym życiu.

 Czy wiesz, że wymowę można poprawić w każdym wieku, ale im dziecko starsze, tym trudniejszy i dłuższy jest ten proces?


Trudności w nauce drugiego języka

Dla dzieci dwujęzycznych prawidłowy rozwój mowy w jednym języku jest kluczowy dla nauki drugiego.

  • Jeśli dziecko ma problem z artykulacją w polskim, może mieć trudności z nauką języka obcego w szkole.
  • Jeśli nie rozróżnia dźwięków w polskim, może mieć problem z ich opanowaniem w innym języku.
  • Błędy artykulacyjne mogą „przenosić się” z jednego języka na drugi.

Czyli? Jeśli dziecko ma problem z polskim „sz”, „cz”, „dź” – możliwe, że w angielskim czy francuskim również będzie miało trudności z podobnymi dźwiękami!


Kiedy ZDECYDOWANIE nie warto czekać?

Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko:

  • Ma trudności z wymową głosek po 3. roku życia (np. mówi „tiołek” zamiast „ciołek”).
  • Nie potrafi budować zdań po 3.–4. roku życia.
  • Nie słyszy różnicy między podobnymi dźwiękami (np. „półka” – „bułka”).
  • Często prosi o powtórzenie i „nie nadąża” w rozmowie.
  • W wieku 5 lat wciąż sepleni lub ma inne wyraźne wady wymowy.

Jeśli choć jedno z powyższych brzmi znajomo, nie warto zwlekać!


Logopeda online – szybka pomoc, zanim pojawią się większe trudności!

Dobra wiadomość? Im szybciej zaczniesz działać, tym łatwiej będzie poprawić wymowę Twojego dziecka! Wczesna terapia przynosi najlepsze efekty – i nie zawsze oznacza długotrwałe leczenie!

Co może zrobić logopeda?

  • Sprawdzi, czy rozwój mowy jest prawidłowy.
  • Oceni, czy dziecko słyszy i rozróżnia wszystkie dźwięki.
  • Dobierze ćwiczenia, które pomogą w nauce poprawnej artykulacji.
  • Podpowie, jak wspierać mowę dziecka w domu.

Dzieci dwujęzyczne mogą mieć inne tempo rozwoju mowy, ale jeśli masz wątpliwości – lepiej sprawdzić to wcześniej niż później.

Nie czekaj do szkoły – zgłoś się do logopedy, gdy tylko zobaczysz niepokojące sygnały!


Podsumowanie – warto poczekać czy działać?

  • „Poczekaj do szkoły” to MIT! Im wcześniej dziecko zacznie ćwiczyć wymowę, tym łatwiej mu będzie mówić poprawnie.
  • Problemy z mową mogą wpłynąć na czytanie, pisanie, naukę języków i pewność siebie.
  • W dwujęzycznych rodzinach opóźnienie w mowie w jednym języku może wpływać na drugi język.
  • Logopeda online może pomóc w diagnozie i dobraniu ćwiczeń – bez stresu i długich kolejek!
dlaczego warto wspierać rozwój mowy dwujęzycznej, jak wspierać rozwój poprawnej wymowy w języku polskim, logopeda online zapewnia konsultacje i terapię online dla dzieci wychowujących się w dwujęzycznym środowisku poza granicami polski, mają utrudniony dostęp do polskojęzycznego logopedy stacjonarnego , dziecko nie łączy słów w zdania, melodyjność, intonacja, opóźnienie rozwoju mowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress