„Na naukę języków jeszcze przyjdzie czas…” – słyszysz to czasem? A może sama/sam zastanawiasz się, czy maluch nie jest jeszcze „za mały” na drugi lub trzeci język? W rzeczywistości to właśnie pierwsze lata życia są najlepszym momentem ekspozycji na języki obce. Dziecko nie musi chodzić na lekcje, nie potrzebuje podręczników. Wystarczy zabawa, wspólne piosenki, książeczki i codzienne sytuacje, w których język pojawia się naturalnie. Im wcześniej, tym lepiej – bo mały mózg chłonie język tak, jak powietrze.

Dlaczego właśnie teraz – w pierwszych latach życia?

Dziecko rodzi się z gotowością do nauki dowolnego języka. W pierwszych latach życia:

  • jego mózg jest najbardziej plastyczny,
  • aparaty słuchu i mowy są chłonne,
  • nie ma oporów ani lęku przed popełnianiem błędów,
  • uczy się języka intuicyjnie, przez kontakt i zabawę.

Nie potrzebuje podręczników, regułek ani tłumaczeń. Wystarczy mu kontakt z językiem – przez piosenki, książeczki, gry, zabawy ruchowe, codzienne rozmowy.

Im wcześniej dziecko zacznie słyszeć i doświadczać języka obcego, tym większa szansa, że:

  • przyswoi go naturalnie i bez wysiłku,
  • będzie mówić z autentycznym akcentem,
  • w przyszłości łatwiej nauczy się kolejnych języków.

Korzyści poznawcze dla mózgu dziecka

Badania potwierdzają, że dzieci uczące się języków od najmłodszych lat mają:

  • lepszą pamięć roboczą,
  • większą zdolność koncentracji,
  • lepsze umiejętności rozwiązywania problemów,
  • łatwość w przełączaniu się między zadaniami (tzw. elastyczność poznawczą).

Dwujęzyczność i ekspozycja na języki obce stymulują te obszary mózgu, które odpowiadają nie tylko za mówienie, ale też za myślenie, planowanie i uczenie się.


Język to nie tylko słowa – to kontakt, emocje, relacja

Ucząc dziecko języka obcego nie tylko dajesz mu narzędzie komunikacji. Dajesz mu:

  • możliwość zrozumienia innych ludzi i kultur,
  • szansę na zbudowanie głębszych relacji (np. z rodziną za granicą, w szkole międzynarodowej),
  • pewność siebie – bo wie, że „rozumie więcej niż inni”,
  • większe możliwości edukacyjne i zawodowe w przyszłości.

Dla dzieci mieszkających poza Polską wprowadzanie drugiego (lub trzeciego) języka staje się naturalną częścią codzienności – a dla rodziców doskonałą okazją, by wspierać zarówno język polski, jak i język kraju, w którym żyją.


Najczęstsze obawy rodziców – i jak je rozwiać

„Czy moje dziecko się nie pomyli?”

Nie. Mieszanie języków (tzw. kod mieszany) to zupełnie normalny etap w rozwoju językowym. Dziecko z czasem samo nauczy się rozdzielać języki w zależności od sytuacji.

„A co jeśli zacznie mówić później?”

Badania pokazują, że samo dwujęzyczne lub wielojęzyczne wychowanie nie opóźnia rozwoju mowy. Jeśli pojawiają się opóźnienia, wynikają z innych przyczyn – i wtedy powinno się je zdiagnozować. Z pewnością konsultacja ze specjalistą, takim jak logopeda online pomoże w wytyczeniu ścieżki działania.

„Nie jestem nauczycielem – czy zrobię to dobrze?”

Tak! Wystarczy, że:

  • będziesz mówić, bawić się, śpiewać,
  • wprowadzisz język do codzienności (np. kąpiel, zakupy, ubieranie się),
  • nie będziesz wymagać „perfekcji”, tylko doceniać każdą próbę komunikacji.

Jak naturalnie wprowadzać języki obce w domu?

  • Czytaj książeczki w obu językach
  • Słuchajcie razem piosenek – dzieci uwielbiają rytm i rym
  • Oglądajcie bajki w wersji językowej, którą chcesz wzmacniać
  • Nazywaj przedmioty w domu w dwóch językach
  • Wprowadź gry językowe – rymowanki, zgadywanki, memory
  • Reaguj entuzjastycznie na każde słowo wypowiedziane w drugim języku

Podsumowanie – język to prezent, który zostaje na całe życie

Nie, to nie jest za wcześnie. To jest bez wątpienia najlepszy czas!
Dziecko nie potrzebuje lekcji, tylko Ciebie – jako przewodnika, rozmówcy i kompana w zabawie.

Jeśli mieszkacie za granicą, wczesne wprowadzanie języków obcych (i jednoczesne wzmacnianie polskiego) to najlepszy sposób, by budować otwartość, pewność siebie i kompetencje językowe, które zostaną z nim na długo.

Masz pytania, jak wspierać rozwój mowy dwujęzycznego dziecka?
Logopeda online z Centrum Głoska – pomoże Ci dopasować metody do Twojej codzienności,
języków i możliwości.

dlaczego warto wspierać rozwój mowy dwujęzycznej, jak wspierać rozwój poprawnej wymowy w języku polskim, logopeda online zapewnia konsultacje i terapię online dla dzieci wychowujących się w dwujęzycznym środowisku poza granicami polski, mają utrudniony dostęp do polskojęzycznego logopedy stacjonarnego , dziecko nie łączy słów w zdania, melodyjność, intonacja, opóźnienie rozwoju mowy, terapia logopedyczna, tempo mowy, czy dwujęzyczność maskuje trudności w rozwoju mowy, dlaczego warto wprowadzać języki obce od najmłodszych lat?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress