Istnieje szereg zasad ortograficznych w języku polskim. Część z nas je zna, część nie zna, ale pisze bezbłędnie. Jest też wśród nas taka część, która je zna, ale nie umie ich zastosować oraz taka, która nie zna i nie stosuje 🙂 Dla tych dwóch ostatnich grup dzisiejszy post 🙂

Coraz więcej ludzi jest wzrokowcami. Wiąże się to z tym, że coraz więcej obrazów nas zewsząd „atakuje”. Ponadto istnieją osoby, którym uczenie zasad ortograficznych nic nie da, bo i tak nie będą umieli ich zastosować.

Od zawsze powtarzam moim pacjentom, że po pokoju powinni mieć porozwieszane kartki z trudnymi słowami. Nawet nie po to, by się ich uczyć, ale po to, by na nie patrzeć i je pamiętać wzrokowo…

Obklejony pokój wyrazami tak jak radziłaś zawsze kojarzy się z Tobą” – napisała mi jedna z mam 🙂 (pozdro Żaneta ;))

Na tej właśnie zasadzie działają książeczki Jagody Cieszyńskiej i Marty Korendo ilustrowane przez Marcina Kota (część II) „Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne”, wydane w Wydawnictwie Edukacyjnym. Opierają się właśnie głównie na postrzeganiu prawopółkulowym, całościowym. Nie tłumaczą reguł, nie podają zasad.

Książka składa się z trzech części:

a) pierwsza zakłada zapamiętywanie oparte na żarcie sytuacyjnym

Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne oparte na żarcie sytuacyjnym.

Po lewej stronie znajduje się ilustracja, po prawej fraza. Dzięki żartobliwym rysunkom dziecko zapamiętuje trudną literę (ż czy rz?) kojarząc napis z żartem.

Sytuacja żartobliwa to dobry sposób do ćwiczeń ortograficznych u dzieci, także dwujęzycznych.

b) zapamiętywanie na podstawie podobieństwa

Ćwiczenia ortograficzne bazujące na zasadzie podobieństwa. Zapamiętujemy podobne głoski.

Użyto wyrazów zapisywanych tak samo, np. herbata i hamak. Dziecko poprzez skojarzenia podobieństwa formy z rysunkiem zapamiętuje dwa słowa wymagające tej samej głoski. Zapamiętywanie wzmacnia żart 🙂

Ćwiczenia ortograficzne dla małych dzieci wspomagane przez kolorowanki.

I tu muszę dodać, że fajne jest to, iż obrazki są konturowe. Zazwyczaj nie lubię kolorowanek, jednak w tych ćwiczeniach sprawdzą się znakomicie. 🙂

c) zapamiętywanie słuchowe na podstawie reguł wymiany głosek

Ćwiczenia ortograficzne wspomagane metodą skojarzeń.

Wszyscy wiemy, że dziób piszemy przez /ó/, bo wymienia się na /o/. Jednak w tej książeczce dzieci nie są tego uczone, one mają to zapamiętać poprzez skojarzenie dzioba z dziobiącym, a np. główka ma być głowiasta.

Skojarzenia to bardzo dobry sposób do ćwiczeń ortografii.

Co jeszcze?

Jak zauważyliście, każda fraza pod spodem posiada linijki. Dziecko najpierw frazę przepisuje, a potem pisze w innym zeszycie ze słuchu. Ponadto książeczka ma formę albumu, na każdej stronie jedna fraza, co powoduje, że można ją przeglądać jak album 🙂

Głoska poleca 😉

Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne. Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo, cz. II

„Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne” Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo (u mnie cz. II, ale jest też cz. I)., wyd. WE, cena w Internecie około 11,90 zł 🙂

Tekst NIE jest sponsorowany 🙂

 

Komentarz

Pozostaw odpowiedź Piat Eva Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress