Kilka razy już pisałam o nauce czytania globalnego. Jest to wstęp do czytania sekwencyjnego, trzeba go szybciutko przejść, żeby maluch zaczął czytać, a nie rozpoznawać wyrazy. Żeby maluch (maluch!!!) zaczął czytać w jego mózgu muszą pojawić się połączenia, dzięki którym on skojarzy, że etykietka KOŃ i zdjęcie konia znaczą to samo. Oczywiście tego typu skojarzenia mają starszaki. Maluchy nie 🙂 Jeśli zależy nam na wczesnej nauce czytania prof. Cieszyńskiej lub prowadzicie terapię MK z młodszymi dziećmi, musicie je takiego postrzegania nauczyć. Jak to zrobić pisałam tutaj i tutaj. I jeszcze TU!!! A dzisiaj mam dla Was karty do nauki takowego czytania.

Jak się bawić kartami?

1. Przejść przez proces układania obrazka pod obrazkiem: zdjęcie do kolorowego obrazka, kolorowy do konturu, zdjęcie do konturu.

zwierzątka bez podpisów1

2. Jednocześnie podpisuję obrazki etykietkami dźwiękonaśladowczymi (jeśli maluch nie mówi) oraz nazwami zwierząt (jeśli dziecko jest starsze). Pokazuję je dziecku, proszę by zapamiętało („Oczka patrzą, robią zdjęcie”), potem mieszam obrazki i podpisy. Podaję dziecku np. MU i mówię „Podpisz”. Zadaniem malucha jest podłożyć etykietkę pod krową.

zwierzątka bez podpisów2

3. Kiedy dziecko opanuje punkt 1. onomatopejami/nazwami globalnymi podpisuję kontury. Pokazuję je dziecku, potem mieszam obrazki i podpisy. Podaję dziecku np. MU i mówię „Podpisz”. Zadaniem malucha jest podłożyć etykietkę pod krową.

zwierzątka bez podpisów3

4. Dokładnie w ten sam sposób podpisuję zdjęcia/obrazki/kontury czasownikami. Na początku trzymam się zasady, żeby nie mieszać zdjęć np. z konturami. Potem podaję takie obrazki, jakie są wygodne. Na kartach celowo stoi np. krowa, kot i pies, aby terapeuta/mama mogła zamieniać zdjęcia i dziecko nie nauczyło się na pamięć, że stoi tylko pies 🙂 Poza tym zawsze możecie dorysować np. miseczkę i podetknąć ją pod obrazek psa. Już będzie jadł 🙂

zwierzątka bez podpisów4

Zawsze pamiętajcie o tym, aby jak najszybciej przechodzić do czytania sekwencyjnego.

zwierzątka bez podpisów5

Karty przygotowałam ja:D Zdjęcia robiłam ja i ktoś oznaczony jako M.CZ (ciekawe kto to? :P). Zdjęcie konia udostępnia pani Karolina Turkiewicz 🙂 Obrazki rysowałam sama. Chyba nie muszę mówić/prosić, by nie zamieszczać pliku na gryzoniach/torrentach i Bóg jeden wie gdzie? Jest do pobrania tu za free, po co szukać dalej?

Karty do pobrania tutaj: https://blog.centrumgloska.pl/wp-content/uploads/2015/09/Karty.pdf

Komentarze

  1. Pani Kasiu, a jeśli dziecko opanowało już czytanie na tyle, że prościutka czytanka idzie super, nadal kontynuować globalne, czy już jest niepotrzebne?

      1. Ale nie zaszkodzi? Nie nastąpi jakiś regres? Bo ona to UWIELBIA 😉 I tak w ramach poszerzania słownictwa może? Tak się wciągnęła, że nawet do bajek chce etykietki robić 😛

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress