Istnieje szereg zasad ortograficznych w języku polskim. Część z nas je zna, część nie zna, ale pisze bezbłędnie. Jest też wśród nas taka część, która je zna, ale nie umie ich zastosować oraz taka, która nie zna i nie stosuje 🙂 Dla tych dwóch ostatnich grup dzisiejszy post 🙂
Coraz więcej ludzi jest wzrokowcami. Wiąże się to z tym, że coraz więcej obrazów nas zewsząd „atakuje”. Ponadto istnieją osoby, którym uczenie zasad ortograficznych nic nie da, bo i tak nie będą umieli ich zastosować.
Od zawsze powtarzam moim pacjentom, że po pokoju powinni mieć porozwieszane kartki z trudnymi słowami. Nawet nie po to, by się ich uczyć, ale po to, by na nie patrzeć i je pamiętać wzrokowo…
„Obklejony pokój wyrazami tak jak radziłaś zawsze kojarzy się z Tobą” – napisała mi jedna z mam 🙂 (pozdro Żaneta ;))
Na tej właśnie zasadzie działają książeczki Jagody Cieszyńskiej i Marty Korendo ilustrowane przez Marcina Kota (część II) „Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne”, wydane w Wydawnictwie Edukacyjnym. Opierają się właśnie głównie na postrzeganiu prawopółkulowym, całościowym. Nie tłumaczą reguł, nie podają zasad.
Książka składa się z trzech części:
a) pierwsza zakłada zapamiętywanie oparte na żarcie sytuacyjnym
Po lewej stronie znajduje się ilustracja, po prawej fraza. Dzięki żartobliwym rysunkom dziecko zapamiętuje trudną literę (ż czy rz?) kojarząc napis z żartem.
b) zapamiętywanie na podstawie podobieństwa
Użyto wyrazów zapisywanych tak samo, np. herbata i hamak. Dziecko poprzez skojarzenia podobieństwa formy z rysunkiem zapamiętuje dwa słowa wymagające tej samej głoski. Zapamiętywanie wzmacnia żart 🙂
I tu muszę dodać, że fajne jest to, iż obrazki są konturowe. Zazwyczaj nie lubię kolorowanek, jednak w tych ćwiczeniach sprawdzą się znakomicie. 🙂
c) zapamiętywanie słuchowe na podstawie reguł wymiany głosek
Wszyscy wiemy, że dziób piszemy przez /ó/, bo wymienia się na /o/. Jednak w tej książeczce dzieci nie są tego uczone, one mają to zapamiętać poprzez skojarzenie dzioba z dziobiącym, a np. główka ma być głowiasta.
Co jeszcze?
Jak zauważyliście, każda fraza pod spodem posiada linijki. Dziecko najpierw frazę przepisuje, a potem pisze w innym zeszycie ze słuchu. Ponadto książeczka ma formę albumu, na każdej stronie jedna fraza, co powoduje, że można ją przeglądać jak album 🙂
Głoska poleca 😉
„Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne” Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo (u mnie cz. II, ale jest też cz. I)., wyd. WE, cena w Internecie około 11,90 zł 🙂
Tekst NIE jest sponsorowany 🙂
Wow , super są te ćwiczenia 🙂
Przywiozę 🙂