Pracując z dziećmi dwujęzycznymi, z dziećmi dyslektycznymi zauważyłam, ze mają one problemy z matematyką. Problemy te nie wiążą się ze znajomością dodawania czy odejmowania, bo te dzieciaki znają calkiem dobrze. Jeśli opanują, że 2 to tyle – – , a 4 tyle – – – – to bez problemów zsumują to na 6. Problem pojawia się przy zadaniach tekstowych po raz pierwszy. Przy czym nie jest to typowe zadanie długie na dwa kilometry i pełne skomplikowanych podstępów matematycznych. Nie. Wystarczy treść Tomek oddał Piotrkowi dwa jabłka. I zaczyna się myślenie: czy oddał i dał to to samo? A dzieci lewooczne mogą w ogóle tego od nie zauważyć! Ale to jeszcze pikuś, nie zmienia nam treści. Więc… czy Tomek dał Piotrkowi czy Piotrek Tomkowi? Dla dzieci z dysleksją to wcale nie jest oczywiste. Dla dwujęzycznych dyslektyków tym bardziej, bo końcówki gramatyczne w ogóle nie są oczywistością.

Od roku prowadzę zajęcia, które po roboczemu nazwałam „Matematyka dla dwujęzycznego dyslektyka”. I dzisiaj chciałam Wam kilka z nich pokazać 🙂 No dobra, nie tylko dzisiaj… bo to cały cykl. Przygotowany wspólnie z Printoteka.pl

Zaczynamy? 😉

Na wstępie musimy zacząć od pojęć matematycznych. W czasie edukacji dzieci dowiadują się, że istnieją pojęcia: większy – mniejszy, więcej – mniej. I tym nie ma sensu się bardzo zajmować – zajmuje się tym ten, kto matematyki uczy. ALE! Dla dzieci z dysleksją większy więcej  to to samo… I tu pojawia się problem.

No nic 🙂

Popatrzcie co dla Was przygotowałyśmy:

1.Karty tematyczne jednorodne

A na kartach wszystko: słonie, skarpetki, słoneczka, gwiazdki, auta.. dla każdego coś dobrego.

Karty należy pociąć 🙂 (też mi nowość). Przygotowany materiał jest stopniowany.

a) która skarpetka jest większa?

b) gdzie jest więcej skarpetek?

c) gdzie jest więcej skarpetek? A która skarpetka jest większa od pozostałych?

Zauważyliście? To właśnie podpunkt c jest kluczem do sukcesu.  Kiedy dziecko opanuje ten materiał i bez trudu będzie opowiadać o obrazkach wskazując większy więcej przechodzicie dalej.

2. Karty tematyczne niejednorodne.

Tak naprawdę nie różnią się wiele od tych jednorodnych, tylko obrazki – celowo – są różne. Musimy mieć pewność, że dziecko zapamiętało i rozumie pojęcia także na niejednorodnym materiale.

3. Karty atematyczne

Zasada dokładnie ta sama, ale przechodzimy zgodnie z rozwojem dziecka z tematu do figur geometrycznych (tak, jak przy sekwencjach).

4. Karty liczbowe

NAJTRUDNIEJSZE

Dziecko musi znać pojęcie cyfry i tego, co ona oznacza. Ja tego na zajęciach nie robię, bo malec uczy się tego w „zwykłej” edukacji. Jeśli nie umie, to czekam aż się naumie 😉 Chyba, że ma 9 lat, to ćwiczę.

Na tych kartach trzeba myśleć na dwa sposoby:

a) która cyfra jest większa (jako znak)

b) gdzie jest więcej (jako suma poszczególnych wartości).

To jest bardzo trudne także na spokojnie 😉

5. Karty puste

Przygotowałyśmy też karty puste. Dziecko może w nich samo coś narysować lub Wy możecie użyć kreatora Prinoteki i coś wyciąć.

Karty są do pobrania na Printotece.

A niedługo kolejny artykuł z cyklu Matematyki.. ciekawe czy Wam się podobało?

Dajcie znać w komentarzu proszę 😉

Komentarz

  1. dziękuje za udostępnienie materiałów sama jestem dyslektykiem i z perspektywy czasu stwierdzam że rzeczywiści był to ogromny problem miałam wręcz lęk przed zadaniami z tekstem. W dzisiejszych czasach zanim poślę jeszcze dziecko do podstawówki mogę poćwiczyć problematyczne zadania. Jeszcze raz dziękuje.

  2. Moje dziecko jest zagrożone dysleksją. Ma duży problem z czytaniem, pisanie nie najgorzej ale nie pilnowany nie odnajduje odpowiednich linijek do zapisu w zeszycie. Czasem pojawia się odbicie lustrzane liter i cyfr. To tak w skrócie. Ucieszona, że z matematyką nie ma problemu (1 klasa), nauczyciel wylał mi kubeł zimnej wody na głowę- problemy zaczną się przy zadaniach tekstowych… Jaką literaturę poleca Pani rodzicom? Gdzie zdobyć te karty? Doświadczenie podpowiada mi, żeby samemu również szukać informacji aby wiedzieć gdzie, co, kogo szukać do pomocy.

  3. Osobiście zaczęłam uczyć mojego synka liczenia na tablecie i nastąpiła duża poprawa w jego wynikach. Trafiłam na platformę Zdobywcy Wiedzy, jest tam wiele kreatywnych gier z matematyki i nie tylko które pomagają w nauce liczenia a za poprawnie wykonane ćwiczenia dostaje się diamenty i odznaki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress