Zadałam Wam dziś na FB pytanie, co chcielibyście wiedzieć o dwujęzyczności. Wybrałam 10 pytań.. i udzielam 10 wskazówek 🙂 Mam nadzieję, że się przydadzą!
- Jeżeli Wasze języki należą do tej samej grupy językowej i dogadujecie się bez trzeciego mówiąc każde w swoim, nie zaprzestajcie tego. Taki układ jest w porządku dla Waszej pociechy 🙂
- O tym, kiedy rozpocząć naukę czytania i pisania w dwóch językach pisałam tutaj 🙂
- Krtań nie „przebudowuje” się. Dziecko nie mówi niektórych głosek z języka polskiego z powodów albo anatomicznych (wędzidełko zbyt krótkie, język „leniwy”, podniebienie nie rusza się) albo zbyt małej ilości bodźców językowych. Jeśli to powód anatomiczny (a to może stwierdzić logopeda i laryngolog), to gdyby było jednojęzyczne mówiłoby też niepoprawnie. Ale da się to wyćwiczyć. Jeśli powodem jest zbyt mało bodźców językowych, trzeba je zwiększyć, np. poprzez częstsze wyjazdy do Polski 🙂 Powodem może być także słuch fonemowy – tu wskazówki 🙂
- Dziecko miesza osoby czasownika do 4.r.ż. Normalne. Częstokroć miesza także rodzaje 🙂 Tu jest wskazówka do zabaw. I tu też 🙂
- Moim zdaniem dzieci dwujęzyczne powinny być uczone czytania metodą sylabową. Na przykład symultaniczno – sekwencyjną Więcej o tym dlaczego, po kliknięciu :).
- W towarzystwie rozmawiamy w języku.. zrozumiałym dla wszystkich. Savoir – vivre tak mówi i tego się trzymamy 🙂 Bunt na naukę czytania mają wszystkie dzieci. Może ten wpis coś pomoże? 🙂
- Dwulatek mówi „po swojemu”. Tu więcej 🙂
- Możecie uczyć dziecko podstawowych słów w nieznanym sobie języku pod warunkiem, że dziecko będzie miało świadomość, że to „lekcja”. A „normalnie” mówicie tylko po polsku.. żeby – w jego rozumieniu – nie mieszać 🙂
- 33,3% aktywnego czasu w ciągu dnia dziecko musi spędzić w danym języku, by go poznać. Dlatego tak trudno opanować język taty 🙂 Tu coś na ten temat 🙂
- Aby podtrzymać umiejętności czytania i pisania w wielu językach, trzeba.. czytać i pisać w wielu językach. Najlepiej zapisać dziecko do szkoły/na kurs językowy 🙂
dziekuje za 7.!!! 🙂 🙂 🙂
Great article.