Razem z dr Elą Ławczys z portalu dwujęzycznosc.blogspot.com oraz Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli Stowarzyszeniem „Wspólnota Polska” stworzyliśmy kurs online dla nauczycieli polonijnych. Kurs nosił nazwę „Tworzenie pomocy edukacyjnych do nauki czytania dla dzieci polonijnych.” Naszym celem było pokazanie uczestnikom, że w nauczaniu dzieci polonijnych, które różni się od nauczania dzieci polskich w Polsce, ważne są pomoce dydaktyczne, jakich używamy. Oraz metoda, która uczy czytania. My wykorzystałyśmy metodę symultaniczno-sekwencyjną.
Jakie są najlepsze pomoce? Takie, na których występują dzieci. Takie, które biorą pod uwagę kulturę danego kraju i kulturę i tradycję polską. Takie, które nie są zbyt patetyczne (bo dzieci patosu nie znoszą).
Podczas zajęć pokazywałyśmy nauczycielom metodykę nauki czytania, a potem w jaki sposób tworzyć zarówno zeszyty – podręczniki dla dzieci, jak i duże pomoce graficzne, wspólne 🙂 Zresztą, co ja będę pisać 🙂 Zobaczcie, co o kursie mówili nauczyciele 🙂
1. Bardzo dziękuję za możliwość uczestnictwa w kursie, uważam, że był on bardzo inspirujący, a przygotowane w trakcie jego trwania pomoce będą niezwykle przydatne. W jasny i bardzo czytelny sposób przybliżył mi Metodę Krakowską oraz sposób jej wykorzystania w praktyce. Mimo usilnych starań nie potrafię wskazać słabych stron kursu 🙂
2.Wiedza w modułach przekazywana była przejrzyście i zwięźle. Ilość materiału odpowiednio dozowana w modułach. Odpowiadała mi forma kursu, bo w dogodnym dla mnie momencie mogłam zapoznawać się z treścią i wykonywać zadania. Do tego kontakt elektroniczny z autorkami pozwalał na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości. Kontakt był bardzo dobry i mogłam liczyć na szybką odpowiedź.
3. Bardzo się cieszę, że kurs został uruchomiony i że miałam szansę w nim uczestniczyć. Dzięki świetnie przygotowanym „modułowym wykładom” uporządkowałam swoją wiedzę, co jest bezcenne! Prace domowe były strzałem w dziesiątkę, bo świetnie weryfikowały teorię. Dużo łatwiej mi się teraz pracuje z dziećmi, swobodniej też piszę teksty do ćwiczeń, bo wiem, że nie popełnię błędu. Zawiodła strona techniczna (ale mamy nadzieję, że potem udało nam się tę trudność pokonać – przyp. Głoska)
4. Kurs jest świetny. Szkoda tylko że taki krótki ale zainspirował mnie do samodzielnego wykonywania pomocy.W przystępny sposób pokazała pani w jakiej kolejności wprowadzać poszczególne głoski i sylaby i urozmaicić zajęcia z dziećmi. Gotowe pomoce edukacyjne, nawet te najbardziej kolorowe szybko się nudzą dzieciom a dzięki samodzielnie wykonanym materiałom wzrośnie atrakcyjność zajęć. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
5. Jeśli chodzi o moją opinię na temat kursu, to jest ona jak najbardziej pozytywna. Uważam, że takie kursy online powinny być organizowane częściej i mieć różną tematykę. Można wtedy bez większych problemów uczestniczyć w takim kursie czy szkoleniu, bo nie ma problemów organizacyjnych związanych z organizacją czasu i lotu do Polski. Niestety, moim problemem jest to, że jak są jakieś ciekawe szkolenia np. organizowane przez Konferencje Logopedyczne, to zawsze są w sobotę. W sobotę pracuje w polskiej szkole i nie mam możliwości na nie polecieć… Tak więc warsztaty online są wspaniałą alternatywą. Proszę częściej organizować takie kursy:) może teraz coś o dwujęzyczności???:)
6. Kurs został bardzo dobrze przygotowany, materiały do poszczególnych modułów zostały bardzo dobrze przygotowane, pisane były językiem zrozumiały i przystępnym, a zarazem treściwym i konkretnym. Mimo, że z metodą spotkałam się już jakiś czas temu, kurs nie tylko ugruntował moja wiedzę (lub niewiedzę), ale również pomógł mi lepiej zrozumieć pewne niuanse i niektóre zasady postępowania w nauce czytania sylabami. Mimo że jestem polonistą potrzebuję jednak schematycznej wiedzy, a pomoce przygotowane przez panie Kasię Czyżycką i Elżbietę Ławczys w sposób bardzo zrozumiały obrazują całość metody. Zadawane zadania do samodzielnego przygotowania nie tylko pomagały zrozumieć na czym polega ich sens oraz sens metody, jak również z pewnością przydadzą mi się w mojej pracy w szkole polonijnej i do nauki czytania własnych dzieci. Na koniec mogę rzec, że kurs był zbyt zdecydowanie za krótki.
7.Jestem z kursu bardzo zadowolona! Dzięki pracom domowym i popełnianym błędom 🙂 wszystko lepiej układa się w głowie. Uczę w tym roku 4latki, wprowadziłam samogłoski. Mam 2 dzieci, które wyprzedzają pozostałą grupę- chłopiec czyta całościowo, dziewczynka zna wszystkie litery i zaczyna czytać.Dzięki tym wszystkim wiadomościom jakie mam po zapoznaniu się ze wszystkimi modułami, mogę przygotować dzieciom odpowiednie karty- odpowiednie do ich poziomu wiedzy i prowadzić naukę we właściwy sposób.Jeśli chodzi o mnie, to ten kurs pojawił się w idealnym monecie :)Jestem zainteresowana kolejnymi kursami organizowanymi przez Panie.
8. Co do kursu- dla mnie bardzo dobry pomysł. Niektorzy pytali po co mi ten kurs skoro ja to wszystko wiem:). Tak wiem, ale kurs pozwolił mi sobie to wszystko uporządkowac. Ta wiedza którą miałam została wzbogacona o dodatkowa. Dla mnie to taka systematycznosc I uporzadkowanie, ktorego mi brakowalo. Dzieki dziewczyny! Dzieki za Wasz czas, ktory nam poswiecacie!
A no tak!!! Zapomniałam wspomnieć, że jeszcze były prace domowe 🙂 Nie wszystkie były łatwe, ale wszystkie dały się rozwiązać. A dzięki nim – uczestnicy jeszcze więcej dowiedzieli się o metodzie tworzenia 🙂 Bo czyż nie doświadczanie jest w nauce najważniejsze?
Planowane są nowe edycje kursu, na które bardzo serdecznie wszystkich zapraszamy 🙂
Ja chcę bardzo!! Kiedy się zaczyna?
Spokojnie poooowoli 🙂 Pracujesz z dzieciakami polonijnymi? Wyślij zgłoszenie na adres: warsztaty.tworzenie@gmail.com z miastem, gdzie pracujesz 🙂 Jjak będzie coś wiadomo – dam znać 🙂
Tak pracuję z dziećmi polonijnymi, w polskiej sobotniej szkole oraz z własnymi osobistymi lat 5 i 3:)